nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

22.06.2018 1 Belg op 3 wijzigde koopgedrag na fipronilcrisis

Eén Belg op de drie zegt dat de fipronilcrisis van vorig jaar een invloed heeft gehad op zijn consumptie van eieren. Dat blijkt uit een iVOX-onderzoek bij duizend Belgen in opdracht van Lidl. Eén Belg op de zeven geeft zelfs aan alleen nog bio-eieren te kopen. De supermarktketen merkt dat ook in de verkoopcijfers. “De omzet van vrije uitloop eieren is met liefst 53 procent gestegen. Die van bio-eieren met zeven procent”, klinkt het bij Lidl.

Vorige zomer barstte de fipronilcrisis in alle hevigheid los. In zo’n 45 landen bleken kippeneieren en afgeleide producten besmet met het voor mensen schadelijke insecticide. Dat lokte grote verontwaardiging uit, onder meer omdat het een Belgisch pluimveebedrijf was dat de toxische stof ontdekte en niet de controlerende instanties. En dat heeft het vertrouwen van de consument beïnvloed, zo blijkt uit een rondvraag van onafhankelijk studiebureau iVOX bij 1000 Belgen.

Zo’n twee procent van de Belgen geeft aan door de crisis helemaal geen eieren meer te eten. Anderen gaan op zoek naar een 'zo gezond mogelijk alternatief': 15 procent koopt alleen nog bio-eieren. Vooral 55-plussers grijpen naar die optie (20%). Nog eens 18 procent van de Belgen zegt niet altijd, maar wel vaker, bio-eieren in de winkelkar te leggen. Supermarktketen Lidl, die de studie liet uitvoeren, merkt dat ook aan zijn verkoopscijfers. Vrije-uitloopeieren gingen de helft vaker over de toonbank (53%), de verkoop van bio-eieren steeg met zeven procent. De retailer besliste bovendien om enkel nog vrije uitloop te gebruiken voor producten waarin eieren verwerkt worden, zoals koekjes, sauzen en bereide schotels.

Bron: Het Laatste Nieuws / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via