nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

31.07.2017 16 projecten bij eerste crowdfundingcampagne Crelan

Tijdens de Waalse landbouwbeurs Libramont heeft Crelan de eerste ‘Coups de coeur’ uitgereikt, een financiële beloning van 500 euro voor veelbelovende projecten in de landbouw en voedingssector. De uitreiking vormt het sluitstuk van de eerste crowdfundingcampagne die de bank en crowdfundingplatform MiiMOSA hebben opgezet. In totaal werd op die manier 90.500 euro verzameld voor 16 innovatieve projecten. Crelan wil de campagne in de toekomst ook uitbreiden naar Vlaanderen.

In februari lanceerden Crelan en MiiMOSA, een crowdfundingplatform dat zich uitsluitend richt op initiatieven binnen de landbouw en voedingssector, een oproep voor projecten in Wallonië. “Met onze bank hebben we op 80 jaar heel wat expertise opgebouwd in kredietverstrekking voor de land- en tuinbouwsector. Crowdfunding breidt de mogelijkheden van financiering voor de ondernemer uit. De specifieke werkwijze van MiiMOSA stimuleert de persoonlijke band tussen de initiatiefnemers en de deelnemers aan de crowdfunding waardoor zij vaak overtuigde klanten worden van de onderneming die ze steunen. Dat concept spreekt ons als coöperatieve bank aan”, vertelt Philippe Voisin, CEO van Crelan. 

Tot 20 april kregen landbouwers en ondernemers uit de voedingssector de kans om zich met een innovatief project in te schrijven. Fondsen inzamelen kon tot 20 juni. In totaal werden 17 projecten ingediend, waarvan er 16 hun financiële streefdoel behaalden. In totaal werd voor 90.500 euro ingezameld. Crelan maakte mee promotie voor de crowdfunding en beloonde zes veelbelovende projecten met een ‘coup de coeur’, een aanmoedigingspremie van 500 euro. De winnaars werden geselecteerd op basis van innovatie, ondernemerschap en de mate waarin de vier waarden van Crelan (verantwoord, respectvol, persoonlijk, verbonden) in het project aan bod komen.

De projecten die de aanmoedigingspremie van Crelan krijgen, zijn heel divers. Zo is er een project waarbij men een gemeenschappelijke stadstuin gaat aanleggen, een ander wil een microbrouwerij opstarten. Daarnaast wil men een schuur verbouwen en inrichten tot pedagogisch centrum of een familiaal melkveebedrijf omvormen tot microkaasmakerij. Alle projecten verzamelden via crowdfunding bedragen in tussen de 2.000 en 10.000 euro. Het succes van deze eerste campagne sterkt Crelan in zijn plannen om nog gezamenlijke campagnes met MiiMOSA uit te werken. De bank wil het initiatief ook uitbreiden naar Vlaanderen.  

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Crelan

Volg VILT ook via