178 Belgische supermarkten draaiden in 2013 met verlies

De winstgevendheid van de Belgische supermarkten komt steeds meer onder druk te staan. Dat concludeert supermarktwatcher Chris Opdebeeck van het bureau Marketing Map nadat hij de resultatenrekeningen van een reeks supermarkten grondig analyseerde. In totaal zouden 178 supermarkten met verlies draaien, een verdubbeling in twee jaar tijd. Opdebeeck ziet als belangrijkste oorzaak de permanente prijsdruk. “Deze aanhoudende druk op de winstgevendheid van supermarkten kan leiden tot een herschikking van het landschap”, klinkt het.
19 maart 2015  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:29
Lees meer over:

De winstgevendheid van de Belgische supermarkten komt steeds meer onder druk te staan. Dat concludeert supermarktwatcher Chris Opdebeeck van het bureau Marketing Map nadat hij de resultatenrekeningen van een reeks supermarkten grondig analyseerde. In totaal zouden 178 supermarkten met verlies draaien, een verdubbeling in twee jaar tijd. Opdebeeck ziet als belangrijkste oorzaak de permanente prijsdruk. “Deze aanhoudende druk op de winstgevendheid van supermarkten kan leiden tot een herschikking van het landschap”, klinkt het.

Chris Opdebeeck analyseerde de resultatenrekeningen die de distributiesector over het jaar 2013 publiceerde. Die van 2014 zijn immers nog niet beschikbaar. In 2013 bedroeg het totale negatieve bedrijfsresultaat van de onderzochte winkels 80,8 miljoen euro. Het jaar voordien was dat nog 63,4 miljoen euro en in 2011 was er een negatief bedrijfsresultaat van 31,1 miljoen euro. “Het verlies van de winkels die in de rode cijfers zitten, is dus ruimschoots verdubbeld in twee jaar”, stelt de supermarktwatcher.

Hij telde ook 178 supermarkten die met verlies draaien, daarvan worden er 170 uitgebaat door zelfstandigen. Tot 2010 telde hij in zijn jaarlijkse analyse maar een handvol verlieslatende supermarkten. De oorzaak is volgens Opdebeeck de prijsdruk in de sector. “Voor de consument is dit goed nieuws, maar niet voor de retailers en de leveranciers. Het gaat nu om veel winkels en grote bedragen. Dit geeft aan dat er iets aan het gebeuren is in de markt”, klinkt het.

Opdebeeck is ervan overtuigd dat de Belgische distributiesector eenzelfde ontwikkeling te wachten staat als de sector in Nederland een paar jaar geleden kende. Daar leidde een prijzenoorlog onder meer tot het einde van supermarktketen Laurus. “De herschikking van het landschap is al voor een deel ingezet door de zware herstructureringen van Carrefour en Delhaize. En ook Makro gaat 100 banen schrappen.” De supermarktwatcher ziet een groot verschil in personeelskosten tussen de verschillende supermarkten. Bij Delhaize bedroegen die in 2013 14,1 procent van de omzet, terwijl het bij Colruyt en Carrefour om respectievelijk 11,1 procent en 10,4 procent gaat.

Een andere bedreiging voor de supermarkten ligt volgens Opdebeeck in branchevervaging. Winkels zoals Kruidvat, Hema en Action verbreden hun assortiment in de richting van voeding, een omzet die in mindering komt van de traditionele supermarkten. Ook Albert Heijn roomt de markt af. “Niet zozeer met de prijzen, want die liggen ongeveer acht procent boven die van Colruyt, maar wel omdat de markt over meer winkels verdeeld worden, terwijl de kosten niet dalen.”

Qua marktaandeel van de verschillende supermarkten zijn er weinig verschuivingen waar te nemen. Colruyt, Carrefour en Delhaize verdelen bijna 75 procent van de markt onder elkaar. De overige 25 procent is voor het grootste deel voor rekening van de discounters Aldi en Lidl.

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek