200.000 euro voor promotie Vlaams fruit in India

Landbouwminister Joke Schauvliege trekt 200.000 euro uit ter ondersteuning van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) dat een promotiecampagne opzet voor Jonagold-appels en Conference-peren in India. Voor Conference-peren werd in het verleden al promotie gevoerd in India, maar voor de Jonagold-appel gaat het om een eerste actie. Schauvliege ziet in India een “enorme markt aan consumenten voor het kwaliteitsvolle Vlaamse fruit”.
21 december 2016  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:31
Lees meer over:

Landbouwminister Joke Schauvliege trekt 200.000 euro uit ter ondersteuning van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) dat een promotiecampagne opzet voor Jonagold-appels en Conference-peren in India. Voor Conference-peren werd in het verleden al promotie gevoerd in India, maar voor de Jonagold-appel gaat het om een eerste actie. Schauvliege ziet in India een “enorme markt aan consumenten voor het kwaliteitsvolle Vlaamse fruit”.

Door het wegvallen van de Russische exportmarkt in de zomer van 2014 zaten vooral de perentelers maar ook de appeltelers met de handen in het haar: meer dan 30 procent van de peren en een kleine 10 procent van de appels ging rechtstreeks naar Rusland. Het wegvallen van die markt had dus onmiddellijk een grote impact op de prijszetting. Sindsdien werden verschillende acties opgezet om de verloren afzet te compenseren. Er werd gezocht naar nieuwe afzetmarkten, waarbij meer dan eens bleek dat het openen van een nieuwe markt geduld en aanhoudende inspanningen vereist. 

In het verleden heeft VLAM al verschillende projecten opgezet rond de afzetbevordering van de Conference-peer op de Indiase markt. Dankzij de bijkomende steun kan VLAM binnenkort alle registers opentrekken om de troeven van de Conference-peer nog sterker in de kijker te plaatsen, zo klinkt het. De ondersteuning van de introductie van de Jonagold-appel op de Indiase markt is nieuw.

“India heeft meer dan 1 miljard inwoners en biedt een enorme markt aan consumenten voor het kwaliteitsvolle Vlaamse fruit”, aldus minister Joke Schauvliege. “Met deze extra steun hoop ik dat wij de afzet van twee topproducten kunnen vergroten. Zo kan de prijs die onze telers ontvangen, hopelijk terug naar een normaal peil evolueren. Ik investeer dan ook graag 200.000 euro in de promotiecampagne van VLAM.” 

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek