nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

13.10.2017 3,5 miljoen euro investeringssteun voor voedingssector

In de marge van haar bezoek aan de Duitse voedingsbeurs Anuga vestigde Vlaams landbouwminister Joke Schauvliege er de aandacht op dat naast de investeringssteun voor land- en tuinbouwbedrijven en de stimulering van producentenorganisaties ook 3,5 miljoen euro ter beschikking werd gesteld van de voedingssector via het Vlaams Landbouwinvesteringsfonds (VLIF). Het gaat om investeringssteun voor vermarkting en verwerking van land- en tuinbouwproducten en valorisatie van afval en reststromen.

Van 7 tot 10 oktober vond in Keulen Anuga plaats, dat met 7.200 voedings- en drankbedrijven van over heel de wereld en niet minder dan 160.000 bezoekers de grootste voedingsbeurs in Europa is. Ook Vlaams landbouwminister Joke Schauvliege bracht een bezoekje en kondigde aan dat via het landbouwinvesteringsfonds 3,5 miljoen euro vrijgemaakt werd voor investeringen in de voedingssector. 

Het gaat om investeringssteun voor vermarkting en verwerking van land- en tuinbouwproducten en valorisatie van afval, restfracties en reststromen. Concreet kan dat bijvoorbeeld gaan over het hergebruik van restwater afkomstig van het wassen van groenten voor irrigatiedoeleinden, optimalisatie van de interne logistiek voor een betere valorisatie van groente- en fruitafval, maar ook aan opwaardering van het gebruik van wei voor menselijke consumptie. Andere geselecteerde projecten zetten in op water- en energiebesparing.

Onder de vlag van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) namen dit jaar 40 exportbedrijven deel, hoofdzakelijk uit de vlees- en zuivelsector, op drie verschillende stands. Onder de vlag van Flanders Investment & Trade (FIT) waren meer dan 50 bedrijven aanwezig, van fijne voedingswaren zoals chocolade en gespecialiseerde boter voor de horeca tot vleeswaren. VLAM pakte op Anuga overigens uit met een nieuwe actie ‘Artisan fine meats from Belgium’, gefocust op vleeswaren.

Dat VLAM nu ook een stap verder gaat in de keten en ook vleeswaren promoot is een primeur. In de campagne belicht VLAM de authenticiteit, het ambachtelijke karakter en vooral de grote verscheidenheid van de Belgische vleeswaren. De Belgische export van vleeswaren kent een lichte stijging. Bijna 90 procent is een vleesbereiding (niet gedroogd en gerookt vlees). Binnen deze categorie nemen de gevogeltebereidingen de belangrijkste plaats in, gevolgd door worsten en leverbereidingen.

In 2016 bedroeg de uitvoer van Belgische voeding en dranken 24,4 miljard euro, zo meldt FEVIA, de sectororganisatie van de voedingsindustrie, in de marge van Anuga. De uitvoer van voeding en dranken steeg met 10,6 procent ten opzichte van 2012. “België exporteert veel meer dan enkel bier en chocolade,” zo klinkt het, “met vlees, groenten en vruchtenbereidingen en de bewerking van graan op kop.” FEVIA geeft nog mee dat vooral de uitvoer naar verre landen spectaculair stijgt, met China en de VS in het bijzonder. 

Bron: Boer&Tuinder / FEVIA

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via