nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

31.08.2017 6 procent van boeren heeft eigen online verkoopplatform

De lokale boer vindt steeds vaker de weg naar het internet. Dat blijkt uit de jaarlijkse internetbarometer van het bedrijf Email-Brokers. In vergelijking met 2014 hebben nu meer dan dubbel zoveel landbouwers een eigen online platform om daar hun groenten, fruit of vlees direct aan de consument te verkopen, zonder tussenpersonen. "Meer en meer kleine bedrijven zijn aanwezig op het internet, en ook de lokale boeren springen mee op die kar", zegt CEO William Vande Wiele.

Ongeveer zes procent van alle Belgische ondernemingen in de primaire sector heeft intussen een eigen verkoopplatform op internet. In 2014 was dat amper drie procent. “Mensen kopen nu meer direct van de landbouwer, en die 'korte keten', zonder tussenkomst van distributiecentra en warenhuizen, is interessant voor zowel consumenten als producenten”, klinkt het. In vergelijking met de industrie en de dienstensector, waar respectievelijk 36 en 58 procent van de bedrijven online zit, hebben de landbouwers nog werk voor de boeg, maar de vooruitgang is toch opmerkelijk, menen ze bij Email-Brokers. 

Ook bij bedrijven in andere sectoren in België is er trouwens een vooruitgang in digitale aanwezigheid te merken, zo blijkt uit de internetbarometer. Intussen heeft 64 procent van de ondernemingen een eigen website, goed voor 900.000 URL's. Ons land behoort zelfs tot de koplopers in Europa wat de aanwezigheid van bedrijven op sociale media betreft: iets meer dan een derde van de bedrijven etaleert zich op Facebook of Instagram. Vooral de kleinere ondernemingen gebruiken sociale netwerken om zich goedkoop en eenvoudig online te profileren. 

Bron: Belga

Volg VILT ook via