944 miljoen euro productomzet tuinbouwveilingen in 2017

Ook het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT) kan in zijn jaarverslag van 2017 niet rond de grillige weersomstandigheden: de droogte in het eerste semester, de late lentevorst in april, een hittegolf in juni, een matige zomer, hoogzomers weer midden oktober en een bijzonder sombere maand december. Het leverde een “zeer wispelturig” jaar op qua aanvoer, afzet en prijsvorming van tuinbouwproducten, en een totale productomzet op de veilingvloer van 944 miljoen euro, een stijging met 1,9 procent ten opzichte van 2016.
28 maart 2018  – Laatste update 4 april 2020 15:40

Ook het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT) kan in zijn jaarverslag van 2017 niet rond de grillige weersomstandigheden: de droogte in het eerste semester, de late lentevorst in april, een hittegolf in juni, een matige zomer, hoogzomers weer midden oktober en een bijzonder sombere maand december. Het leverde een “zeer wispelturig” jaar op qua aanvoer, afzet en prijsvorming van tuinbouwproducten, en een totale productomzet op de veilingvloer van 944 miljoen euro, een stijging met 1,9 procent ten opzichte van 2016.

Het VBT, dat zijn de Belgische Fruitveiling, BelOrta, Coöperatie Hoogstraten, de European Fruit Co-operation, de Groupement des Producteurs Horticoles Namurois, Ingro, Lava, de Limburgse Tuinbouwveiling en de REO Veiling. Samen blikken ze terug op een “wispelturig” 2017 waarin ze een totaalomzet van 944 miljoen euro realiseerden, 1,9 procent meer dan in 2016 en 2,4 procent meer dan in 2015. Voor de groenten steeg de omzet licht met net geen 1 procent, in de fruitsector steeg de omzet met 3,6 procent tegenover 2016.

Als we naar de cijfers per veiling kijken, dan ligt de omzet bij BelOrta met ruim 420 miljoen euro het hoogst. BelOrta realiseerde ongeveer drie vierde van zijn omzet via groenten en zag zijn omzetcijfer in 2017 met 5 procent stijgen ten opzichte van 2016. Coöperatie Hoogstraten boekt met 232 miljoen euro (+ 6,2%) de tweede grootste omzet, gevolgd door de REO Veiling met 175 miljoen euro (-1,1%). BFV volgt op plaats vier met 104 miljoen euro (+10,7%).

Bij BelOrta lag de omzet van groenten in 2017 in dezelfde lijn als in 2016. Het belangrijkste product bij BelOrta, tomaten, werd bijna 6 procent meer aangevoerd in 2017 dan in 2016, en tegen een betere prijs (+5%) wat resulteerde in een omzetstijging van 11 procent. De omzet van witloof en komkommers daarentegen, daalden met bijna 5 en ruim 31 procent. Beide producten werden in 2017 ongeveer 4 procent minder aangevoerd dan in 2016. De gemiddelde witloofprijs was vergelijkbaar met die van 2016, terwijl de komkommerprijs het hele jaar door ondermaats was door een overaanbod in Europa. Voor fruit was 2017 wel een goed jaar bij BelOrta: de omzet steeg met 20 procent, met dank aan een omzetstijging van 34 procent bij het hardfruit.

Coöperatie Hoogstraten zette zijn groei ook in 2017 door: de productomzet lag 6 procent hoger dan in 2017 en 8 procent hoger dan in 2015. Bij tomaten is de omzetstijging van bijna 21 procent toe te schrijven aan de hogere aanvoer (+7%) in combinatie met de gunstigere prijsvorming (+13%). De middenprijs van paprika daarentegen lag in 2017 bijna 14 procent lager dan in 2016 en resulteerde omwille van de gelijkaardige aanvoer in een omzetdaling van 14 procent. Bij aardbeien zorgde het toegenomen volume, samen met een goede prijsvorming (met uitzondering van de prijzen in het najaar), ervoor dat Coöperatie Hoogstraten als grootste zachtfruitveiling een omzetstijging bij de aardbeien kon realiseren van bijna 3 procent.

De REO Veiling noteerde in 2017 met een productomzet van 175,3 miljoen euro een lichte omzetdaling (-1%) ten opzichte van 2016, maar een stijging van 6 procent tegenover 2015. Bij tomaten kon in 2017 de betere middenprijs (+7%) de afgenomen aanvoer (-5%) compenseren met een lichte omzetstijging (+1%) tot gevolg. Als grootste preiveiling had de REO Veiling in de tweede jaarhelft te kampen met een moeizame prijsvorming. Dankzij de goede prijzen in de eerste maanden kon, ondanks het lagere volume (-7%), de omzetdaling van prei beperkt worden tot 3 procent. Verder steeg de aanvoer van aardbeien fors in 2017 (+18%) omwille van het groeiende areaal. Dit maakt van aardbeien het derde belangrijkste product op de veiling in 2017.

De Belgische Fruitveiling kende, na drie opeenvolgende jaren met een gelijkaardige omzet, een omzetstijging van bijna 11 procent in 2017. De productomzet bedroeg 103,9 miljoen euro en overschrijdt hiermee opnieuw de kaap van 100 miljoen. De omzet van peren nam in 2017 toe met 16 procent ten opzichte van 2016. In 2017 werden minder peren aangevoerd (-11%) tegen een betere prijs (+31%) dan in 2016. De productie van appelen werd zwaar getroffen door de late lentenachtvorst met een gedaalde aanvoer van 38 procent tot gevolg. Toch kon een gunstige appelprijs voor een gelijkaardige appelomzet als in 2016 zorgen.

De Limburgse Tuinbouwveiling realiseerde in 2017 een productomzet van ruim 11,3 miljoen euro wat een sterke omzetstijging betekent van 55 procent ten opzichte van 2016 en van 64 procent tegenover 2015. Bijna 85 procent van de totale productomzet werd gerealiseerd door fruit. De Waalse aardbeiveiling Criée de Wépion realiseerde in 2017 een productomzet van ruim 830.000 euro, een omzetdaling van 14 procent in vergelijking met 2016 en bijna een halvering ten opzichte van 2015. Ingro tenslotte, sloot 2017 af met een verkochte productie van 97,5 miljoen euro en realiseerde de hoogste omzet sinds de oprichting 13 jaar geleden.  

Meer info: VBT Jaarverslag 2017

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek