"Fruit en groenten kunnen kans op longkanker verlagen"
De consumptie van veel fruit en verschillende soorten groenten kan de kans op longkanker verlagen. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek dat kadert binnen de studie European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC), waaraan meer dan een half miljoen mensen uit 10 verschillende Europese landen deelnamen. Het verband wordt vooral vastgesteld bij rokers.
De Nederlandse Frederike Büchner onderzocht de relatie tussen de consumptie van groenten en fruit, zowel de hoeveelheid als de variatie, en de kans op long- en blaaskanker. Een verband met blaaskanker vond ze niet, één met longkanker wel: zowel de omvang van de fruitconsumptie als de variatie in groenteconsumptie blijken het risico op longkanker te verlagen.
Hoe meer fruit mensen dus eten (minimaal twee stuks per dag), en hoe meer verschillende soorten groenten, hoe kleiner de kans op longkanker. Voor de hoeveelheid groenten of het aantal verschillende soorten fruit dat geconsumeerd wordt, vond Büchner daarentegen geen effect.
De verbanden werden voornamelijk vastgesteld bij rokers. Daaruit besluit de onderzoekster dat vooral stoppen met roken de kans op long- en blaaskanker verlaagt. Het onderzoek werd uitgevoerd door het Nederlands Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), waar de onderzoekster werkzaam is, in samenwerking met het UMC St. Radboud uit Nijmegen.
bron AgriHolland/eigen verslaggeving
15/12/2011
gerelateerde nieuwsberichten
- 22/05/2012 Telers en verwerkers diepvriesgroenten vloeken op weer
- 13/05/2012 VLAM partner van groente- en fruitcampagne in Duitsland
- 26/04/2012 Fruit voor werknemers wordt mogelijk fiscaal aftrekbaar
- 25/04/2012 Veiling Haspengouw boekt 1,6 mln euro verlies in 2011
- 10/04/2012 Dalende consumptie verse groenten en fruit baart zorgen
- 06/04/2012 Groenteteler ziet eigen arbeid onvoldoende vergoed
- 20/03/2012 Groenten en fruit vergen 20 procent van voedingsbudget
- 15/03/2012 'All Day Long' doet groente- en fruitverbruik stijgen
- 14/03/2012 "Rood vlees verhoogt kans op kanker en hartziekten"
- 12/03/2012 "Vijf stukken fruit per dag nefast voor tandglazuur"

T +32 (0)2 552 81 91 F +32 (0)2 552 81 93