Fruit in vormpjes zet kinderen aan tot eten
Wanneer groenten en fruit versneden worden tot vrolijke figuurtjes, dan zullen kinderen ze twee keer zo snel eten. Dat blijkt uit een test met 94 kinderen uit Vlaanderen en Nederland waarbij ze mochten kiezen tussen simpel gesneden blokjes fruit enerzijds en versierde appels, aardbeien, en druiven anderzijds. Volgens de onderzoekers beïnvloedt een aantrekkelijke presentatie de kinderen positief.
Onderzoekers van de universiteit van Maastricht wilden nagaan of kinderen gemakkelijker fruit eten wanneer dit mooi versierd wordt. Uit de test bleek dat kinderen een meloen die in de vorm van een egel was gesneden, veel sneller verorberden, dan wanneer dit niet gebeurde. Volgens de onderzoekers kunnen dezelfde resultaten bereikt worden bij groenten.
Voedingscoach Sonja Kimpen begrijpt de redenering, maar ziet het niet als de oplossing om kinderen groenten en fruit te laten eten. “Dergelijke creativiteit is enkel geschikt voor verjaardagsfeestjes. Je kan toch moeilijk van ouders verwachten dat ze zich elke dag bezighouden met het snijden van deze vormpjes. Bovendien bestaat het risico dat kinderen nog enkel eten willen als het in mooie figuurtjes is gesneden.”
Ook het mengen van groenten onder aardappelen is volgens haar geen goede methode. Zij gelooft erin dat je kinderen moet leren eten in kleuren en hen vertellen wat die met het lichaam doen. “Rode vruchten zoals bessen en tomaten zijn goed voor de hard- en bloedvaten. Blauw, zoals pruimen, bevordert de stoelgang. Groene groenten stimuleren het zenuwstelsel”, verduidelijkt ze.
“Als je er een spelletje met kleuren van maakt, kunnen je kinderen zelfs moeilijke kleuren als het wit van witloof en artisjok, die goed zijn voor de cholesterol en het hart, verkocht krijgen”, beweert Kimpen. Wanneer kinderen dit eten, vindt ze het belangrijk dat ze beloond worden. “Dat doe je niet met snoep, maar bijvoorbeeld met een bezoek aan het zwembad. Zo stimuleer je hen om meer te bewegen”. Kimpen voegt er nog aan toe dat je smaakpapillen kan trainen. “Hoe vaker je iets eet, hoe groter de kans bestaat dat je het gaat lusten.”
bron Het Nieuwsblad
15/12/2010
gerelateerde nieuwsberichten
- 22/05/2012 Telers en verwerkers diepvriesgroenten vloeken op weer
- 16/05/2012 "Eetpatroon Belgische peuters is zorgwekkend"
- 13/05/2012 VLAM partner van groente- en fruitcampagne in Duitsland
- 26/04/2012 Fruit voor werknemers wordt mogelijk fiscaal aftrekbaar
- 25/04/2012 Veiling Haspengouw boekt 1,6 mln euro verlies in 2011
- 10/04/2012 Dalende consumptie verse groenten en fruit baart zorgen
- 06/04/2012 Groenteteler ziet eigen arbeid onvoldoende vergoed
- 20/03/2012 Groenten en fruit vergen 20 procent van voedingsbudget
- 15/03/2012 'All Day Long' doet groente- en fruitverbruik stijgen
- 13/03/2012 "Voedingsmiddelen voor kinderen vaak ongezond"

T +32 (0)2 552 81 91 F +32 (0)2 552 81 93