nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

23.05.2011 Gezinnen met kinderen kiezen voor kippenvlees

De aankoop van vers gevogelte, konijn en wild voor thuisverbruik stabiliseerde zich de laatste jaren rond 12 kg per Belg. Met 95,5 euro per inwoner werd in 2010 wel iets meer uitgegeven aan deze categorie. Vorig jaar kocht de Belg 10 kg verse kip en kippenvlees (+1%). Gezinnen met kinderen zijn goed voor meer dan de helft van het totale kipverbruik, verklaart VLAM op basis van cijfers van GfK PanelServices Belgium.

Vorig jaar kwam er 12,1 kg gevogelte, konijn en wild op het bord van de Belgische consument. Iets meer Belgen kochten in 2010 vers gevogelte, konijn en wild. Het aantal kopers steeg van 94,7 naar 95,8 op 100. De aankoopfrequentie daalde echter lichtjes waardoor het gekochte volume op jaarbasis quasi stabiel bleef. Ruim 88 procent van de gevogeltemarkt wordt ingenomen door kip en dit aandeel is nog groeiend.

Meer dan de helft van dit kipverbruik komt op tafel bij gezinnen met kinderen. "Kinderen hebben immers een grote invloed op wat er gegeten wordt binnen het gezin en verbruiksonderzoek wijst uit dat kinderen vaak opteren voor kip", weet Liliane Driesen, woordvoerder van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Vreemd vindt zij dat niet want kip is "neutraal van smaak, heeft een malse structuur en laat veel variatie in bereidingswijzen toe". "Ideaal dus voor gezinnen met kinderen", aldus Driesen.

De verkoop van kippendelen en -bereidingen zit de laatste jaren in de lift en wint terrein ten nadele van de hele kip (soep- en braadkip). Ruim driekwart van het totale verse kipvolume wordt in stukken of in bereide vorm gekocht. Het bestedingsaandeel loopt zelfs op tot 85 procent. De grootste groeier is kipfilet. Dit segment groeide in de periode 2005 tot 2010 van 18 naar 23,1 procent volumeaandeel. "Kipfilet is het magerste deel van de kip", verklaart Driesen, "zodat zijn populariteit zeker samenhangt met de trend naar lichtere en gezondere maaltijden maar ook met de trend naar meer exotische bereidingen."

Kalkoen kon de groei van 2009 niet bestendigen en viel terug naar het niveau van 2008 (920 g per inwoner). Jaarlijks koopt de Belg ook 400 gram ‘ander gevogelte’ (eend, parelhoen, kwartel en struisvogel). De aankopen van vers konijn stegen, na twee mindere jaren, in 2010 opnieuw lichtjes van 570 naar 580 gram per Belg. Bij VLAM merkt men op dat de Belg konijn het hele jaar door lust aangezien 40 procent van het verbruik van konijnenvlees zich situeert in de lente en de zomer.

Vlees (rund-, kalfs-, varkens-, lams-, paarden- en gemengd vlees) is veruit de nummer één binnen de categorie van vlees, vis en gevogelte, konijn en wild met een volumeaandeel van bijna 59 procent. Het volumeaandeel van gevogelte, konijn en wild bleef de laatste jaren stabiel. Dit segment vertegenwoordigde vorig jaar 24 procent van het volume en 21,2 procent van de bestedingen van deze korf. Een categorie die voor de tweede keer op rij wist te groeien was ‘vis, week- en schaaldieren’. Het aandeel van deze categorie steeg in twee jaar van 15,7 naar 17,1 procent volumeaandeel.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Lekkervanbijons.be

Volg VILT ook via