"Gezond imago van groenten en fruit wordt misbruikt"

Freshfel Europe, het Europees Handelsplatform voor Groenten en Fruit, stelt dat het gezond imago van groenten en fruit vaak wordt misbruikt. De verpakkingen van meer dan acht op tien van 207 onderzochte producten geven de consument het gevoel een gezonde keuze te maken door afbeeldingen van groenten en/of fruit, zonder dit waar te maken.
23 november 2010  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:57
Lees meer over:

Freshfel Europe, het Europees Handelsplatform voor Groenten en Fruit, stelt dat het gezond imago van groenten en fruit vaak wordt misbruikt door andere voedingsmiddelen. Freshfel liet 207 producten onderzoeken die afbeeldingen van groenten en/of fruit op de verpakking dragen. Amper 13,5 procent van de onderzochte producten is niet in strijd met de EU-regels omtrent misleiding van de consument.

Het onderzoek werd uitgevoerd door een Iers marketingbureau in opdracht van Freshfel, de organisatie die de belangen behartigt van importeurs, exporteurs en groothandels in groenten en fruit. Producten die met een afbeelding dan wel middels tekst op de verpakking refereren aan groenten en fruit, werden geanalyseerd op hun daadwerkelijke hoeveelheid groenten of fruit.

Met de komst in 2006 van de EU-richtlijn met betrekking tot voedingswaarde en gezondheidsclaims op voeding wordt het gebruik van afbeeldingen die kenmerken van producten suggereren, maar die eigenschappen niet bezitten, niet langer toegestaan. "Producten zoals zuivel, koekjes, snoepjes en vruchtensappen gebruiken grote afbeeldingen van fruit en /of groenten die de consument het gevoel moeten geven een gezond product in handen te hebben. Maar zelfs vruchtensappen bevatten soms maar een geringe hoeveelheid echt fruit", verklaart Raquel Izquierdo de Santiago, Food Policy Advisor van Freshfel.

Freshfel liet producten uit negen Europese landen onderzoeken, meer bepaald uit België, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Nederland, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In totaal werden 207 producten gekocht in 23 verschillende productgroepen. Een onafhankelijke voedingsdeskundige heeft getest of alle nutriënten en voedingsstoffen die volgens de ingrediëntenverantwoording aanwezig zouden moeten zijn, ook daadwerkelijk werden aangetroffen.

Van de 207 onderzochte producten komt slechts 13,5 procent in aanmerking voor het gebruik van afbeeldingen van groenten en/of fruit zonder de EU-regels te overtreden met betrekking tot het misleiden van de consument. Van de producten die werden geanalyseerd, bevatte 18 procent helemaal geen fruit, 32 procent bevatte minder dan 10 procent fruit ondanks de overvloedige afbeeldingen van fruit op de verpakking. Slechts 17 procent van de producten bevatte 50 procent fruit of meer. Van alle producten bevatte 29 procent meer dan 15 gram suiker per 100 gram of mililiter. Ook van de producten met meer dan 50 procent fruit, bevatte 20 procent meer dan 15 gram suiker per 100 gram of ml.

"Deze studie toont aan dat consumenten in Europa bij veel van hun dagelijkse aankopen worden misleid door informatie op de verpakkingen", aldus Luc Clerx, voorzitter van de werkgroep Promotie, Imago en Communicatie van Freshfel. "De verpakkingen geven consumenten het gevoel een gezonde keuze te hebben gemaakt, zonder dit waar te maken." Freshfel hamert erop dat consumenten betrouwbare informatie nodig hebben bij de aankoop van producten.  Freshfel vraagt daarom misleidende informatie op de verpakking te verwijderen ofwel de samenstelling van producten zo aan te passen dat het gehalte groenten en/of fruit aanzienlijk wordt verhoogd.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek