Huismerken niet nefast voor innovatie en waardecreatie

De Europese Commissie liet een consortium geleid door het Landbouweconomisch Instituut (LEI) in Nederland onderzoeken of huismerken een negatieve impact hebben op de waardecreatie en innovatie in de Europese voedselketen. Ook wilde de Commissie weten of huismerken ten koste gaan van de levensvatbaarheid van de voedselverwerkende industrie. Dit blijkt niet het geval.
8 april 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:59
Lees meer over:

De Europese Commissie liet een consortium geleid door het Landbouweconomisch Instituut (LEI) in Nederland onderzoeken of huismerken een negatieve impact hebben op de waardecreatie en innovatie in de Europese voedselketen. Ook wilde de Commissie weten of huismerken ten koste gaan van de levensvatbaarheid van de voedselverwerkende industrie. Dit blijkt niet het geval.

De innovatie op het gebied van voedsel staat niet onder druk, zo blijkt uit het rapport 'The impact of private labels on the competitiveness of the European food supply chain'. Het aantal nieuwe producten dat op de markt wordt gebracht, neemt nog altijd toe. Dat geldt zowel voor eigen merken als voor huismerken, waarbij het aandeel van die laatste zelfs nog uitbreidt. De productgroepen die onderzocht werden, zijn groenten en fruit, zuivel- en graanproducten.

De winstgevendheid van de Europese voedingsmiddelenindustrie zou op peil blijven. Het aantal ondernemingen daalt, maar in een normaal tempo dat de onderzoekers wijten aan de schaalvergroting in de sector. De studie sluit echter niet uit dat er een onevenwicht kan zijn in de relatie tussen grootwarenhuizen en hun leveranciers. De onderzoekers geven ook aan dat praktijken zoals laattijdige betalingen en het kopiëren van producten de leefbaarheid van voedingsmiddelenproducenten wel degelijk kan bedreigen.

Uit de resultaten in Italië blijkt dat firma's die sterke merken produceren meer innoveren, maar anderzijds hoeven huismerken geen obstakel te zijn voor innovatie en kunnen zij zelfs een stimulans betekenen. In Spanje hebben merkenproducenten het moeilijk om (nieuwe) producten in de winkelrekken te plaatsen omdat de retail het assortiment in de grootwarenhuizen beperkt houdt.

De voedingsmiddelenindustrie blijft een belangrijke stimulerende factor voor innovaties op het vlak van voedselkwaliteit, terwijl de retail investeert in gemak en duurzaamheid. De onderzoekers slaagden er niet in om een duidelijk verband vast te stellen tussen het verplicht etiketteren van de naam van de producent enerzijds en innovatie en waardecreatie anderzijds. "Het etiketteren van de producent zou de voedselketen segmenteren en de productkeuze voor grootwarenhuizen sterk beperken", somt de studie enkele nadelen op.

Meer info: The impact of private labels on the competitiveness of the European food supply chain

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek