nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

24.02.2012 Kraft Foods sluit 2011 af met winst van 2,6 mld euro

De Amerikaanse groep Kraft Foods sloot 2011 af met een nettowinst van 2,6 miljard euro. Dat is 14 procent minder dan in 2010, een daling die het bedrijf verklaart door de stijgende grondstofprijzen. De splitsing van de globale snackactiviteiten en de Noord-Amerikaanse levensmiddelentak, die tegen eind dit jaar zou moeten zijn afgerond, kost volgens de groep zo’n 1,5 tot 1,95 miljard euro.

De wereldwijde omzet van Kraft Foods kende wel een stijging in 2011, met ruim 10 procent tot 40,9 miljard euro. Vooral in ontwikkelingslanden kende het bedrijf succes, met een omzetstijging van 16,2 procent, maar ook in Europa (+14,9%) en Noord-Amerika (+5,1%) werd goed gepresteerd.

Tegen eind dit jaar wil Kraft Foods de divisie snacks en zoetwaren, bekend van onder meer de merken LU en Milka en goed voor een jaaromzet van ongeveer 26,3 miljard euro, loskoppelen van de Noord-Amerikaanse tak voor kruidenierswaren, op zijn beurt goed voor een jaarlijkse omzet van 13,5 miljard euro en bekend van de merken Philadelphia en Capri Sun. De Noord-Amerikaanse tak zal de naam Kraft Foods behouden, maar de snackafdeling zal een nieuwe krijgen, die in maart bekend zal worden gemaakt. Tegen eind 2012 moeten beide entiteiten als zelfstandige ondernemingen opereren.

Het bedrijf maakte deze plannen in augustus van vorig jaar bekend, en gaf als verklaring dat beide bedrijfsonderdelen zich beter apart zouden kunnen ontwikkelen. Voor de splitsing verwacht Kraft Foods een eenmalige herstructureringskost van 1,2 tot 1,35 miljard euro, met daarbovenop 300 tot 600 miljoen dollar kosten door herfinancieringsoperaties.

Bron: Belga/FoodHolland

Volg VILT ook via