nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

28.06.2010 Ouders stellen ultimatum tegen speeltjes in fastfood

Twee Amerikaanse consumentenverenigingen geven de fastfoodketen McDonald’s dertig dagen om te stoppen met de zogenaamde 'Happy Meal', anders stappen ze naar de rechtbank. De verenigingen vinden dat de op kinderen gerichte reclame niet kan. "Kinderen worden verleid met een stukje speelgoed, maar daarvoor moeten ze wel eerst een ongezonde hamburger naar binnen werken".

De 'Happy Meal' is een maaltijd die bestaat uit een hamburger, frieten, groenten, een frisdrank en een dessert. Wat vooral succes heeft bij kinderen is de verpakking: een kleurrijke kartonnen doos met een verrassing erin. Die hebbedingen maken doorgaans deel uit van een verzamelreeks zodat kinderen die ze allemaal willen, verschillende keren naar het fastfoodrestaurant moeten voor zo’n ‘Happy Meal’.

Twee Amerikaanse consumentenverenigingen hebben McDonald's een ultimatum gesteld. Als de keten binnen de dertig dagen niet stopt met de op kinderen gerichte reclame voor de 'Happy Meal', dan trekken ze naar de rechtbank. De verenigingen stellen hun hoop op enkele Amerikaanse wetten inzake consumentenbescherming om aan de reclame een einde te maken.

De Vlaamse dieetgoeroe Sonja Kimpen vindt de actie wat goedkoop en meent dat ouders best zelf hun verantwoordelijk nemen. "Mensen moeten slimmer zijn dan reclame en marketing en de schuld niet op een ander steken. Laat McDonald's die dingen maar produceren, het is aan ons om er neen tegen te zeggen".

"Wie een beetje kritisch kijkt en luistert, doorziet vaak de trucs van een onjuiste boodschap over 'energie krijgen' of 'gezond eten'. Mensen moeten leren dat reclame inspeelt op emoties". Volgens Kimpen moeten ouders hun kinderen opvoeden tot bewuste en kritische mensen. "Dat lukt niet als je alle dingen verbiedt die voor hen een bedreiging zouden kunnen zijn".

Bron: De Standaard

Volg VILT ook via