Paardensector wil Vlaamse sportpaarden meer promoten

De Vlaamse paardensector onderzoekt of er een project kan worden opgestart waarbij kan ingezet worden op gezamenlijke marketing voor Vlaamse sportpaarden. Dat is de inzet van een dialoogdag die op initiatief van minister-president Kris Peeters werd georganiseerd met alle partijen die betrokken zijn bij de fokkerij, aan- en verkoop van sportpaarden.
14 mei 2012  – Laatste update 4 april 2020 15:04
Lees meer over:

De Vlaamse paardensector onderzoekt of er een project kan worden opgestart waarbij kan ingezet worden op gezamenlijke marketing voor Vlaamse sportpaarden, onder de noemer “Flanders Horse Area”. Dat is de inzet van een dialoogdag die op initiatief van minister-president Kris Peeters werd georganiseerd bij Sportstal Vanderhasselt in Ternat met alle partijen die betrokken zijn bij de fokkerij, aan- en verkoop van sportpaarden.

In 2008 werden al een reeks dialoogdagen georganiseerd voor de paardenhouderij. Dat leidde tot een actieplan voor de paardenhouderij en de oprichting van het Vlaams Paardenloket. “Sindsdien hebben we vastgesteld dat een specifiek onderwerp nog te weinig aan bod is gekomen: de promotie van onze topsportpaarden”, legt Peeters uit. “Vlaanderen is in binnen- en buitenland immers gekend om zijn kwalitatieve fokkerij. Onze Vlaamse springpaarden zijn een exportproduct van wereldklasse.”

Alle bevoegde administraties en de stakeholders van de sector werden bij elkaar geroepen om na te gaan waar de knelpunten zich bevinden en waar bijkomende maatregelen kunnen genomen worden om de promotie van Vlaamse sportpaarden te verbeteren. “Hoewel de sector in het verleden al puike prestaties heeft geleverd zonder dat het beleid zich daarmee gemoeid heeft, vind ik het toch belangrijk om te kijken waar we een tandje kunnen bijsteken. We mogen onze koppositie in de paardensector zeker niet verliezen”, zegt de minister-president.

Een eerste aandachtspunt vormt daarbij de toepassing van het verlaagd BTW-tarief voor de levering van levende paarden. Heel wat lidstaten, waaronder onze buurlanden, werden door de Europese Commissie in gebreke gesteld voor het onrechtmatig toepassen van het verlaagd BTW-tarief. Toch blijven zij dit toepassen. Dit vormt een concurrentienadeel voor de Belgische handel, want België past dit verlaagd BTW-tarief niet toe.

Er kwam ook aan het licht dat er via Flanders Investment & Trade (FIT) belangrijke ondersteuningsmogelijkheden voor de paardenhandel beschikbaar zijn, maar dat die nog niet maximaal worden benut. Zo kan men bij FIT terecht voor financiële steun bij export en investeringen, voor de organisatie van een prospectiereis, aanwezigheid op beurzen, enz. Belangrijk voor de export van Vlaamse paarden is ook de aanwezigheid van buitenlandse ruiters en sporttechnische begeleiders. Er is een oplossing in de maak om het bekomen van visa voor deze categorieën te vereenvoudigen.

Bij handel in paarden, moet de verkoper-handelaar een EORI-nummer hebben als hij BTW-plichtig is. Dit is nodig om een correcte douaneaangifte te kunnen doen. In de praktijk wordt echter vaak vastgesteld dat zo’n nummer ontbreekt, wat dure en onnodige inbreuken met zich meebrengt. Een ander punt dat nog kan verbeteren, is het afsluiten van handelsprotocollen voor de export van levende paarden. Er wordt samen met het Voedselagentschap al een hele tijd gewerkt aan een handelsprotocol met China, maar dat is tot op heden nog niet ondertekend.

Volgens Peeters moet deze dialoogdag gezien worden als een startpunt. “Er is wel één belangrijke voorwaarde aan verbonden die het succes van dit project zal bepalen: de samenwerking tussen alle betrokkenen. We moeten in gesloten slagorde de buitenlandse markten verkennen en de uitvoer van sportpaarden stimuleren”, sprak de minister-president. Na de dialoogdag zal bekeken worden of er een project kan opgestart worden waarbij de marketing van Vlaamse sportpaarden gezamenlijk kan aangepakt worden.

Hierbij kunnen verschillende werkinstrumenten ingeschakeld worden: de uitbouw van een meertalige website, gezamenlijke aanwezigheid op beurzen, uitwerken van promotiemateriaal, het aanwenden van de Olympische Spelen als promotie- en marketinginstrument, ontvangst en uitnodiging van buitenlandse delegaties, deelname aan handelsmissies, ondersteuning van veilingen, interactie met de media, perfectioneren van de paarden via genetica of opleiding, enz.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek