nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

28.03.2012 Positieve kenmerken hoeveproducten overtuigen Vlamingen

‘Korte keten’ betekent voor de Vlaming een aanbod van hoeveproducten via kanalen waarin geen enkel commercieel belang speelt, behalve dat van de producent. De Vlaming geeft  ‘inspiratie’, ‘goed voor lichaam en geest’ en ‘deel van een gezonde levensstijl’ als voornaamste redenen om producten rechtstreeks bij de boer te kopen. Dat blijkt uit kwalitatief consumentenonderzoek door Ipsos/Synovate in opdracht van VLAM.

Een consument kan meerdere motivaties hebben om voor hoeveproducten te kiezen. De proactieve motivaties (‘voor lichaam en geest’, ‘om te ontdekken en te herontdekken’ en ‘om de trend te volgen’) draaien eerder om de positieve, intrinsieke kenmerken van hoeveproducten en maken opmars. Het gaat om goed doen voor jezelf en anderen, smaak, ervaringen, inspiratie, creativiteit, enz. Tot voor kort waren vooral reactieve motivaties (‘uit idealisme’ en ‘als controle’) dominant, om de negatieve impact op het lichaam en de wereld te verminderen.

Hoeveproducten worden door uiteenlopende profielen van consumenten gekocht die hun voeding zowat overal kopen. De kopers vormen een brede groep van consumenten en niet enkel een geëngageerde minderheid. De aankoop wordt als moeilijk (beschikbaarheid) maar tegelijk ook plezierig (exploratief) ervaren en is dan ook meer tijdsintensief. Hoe gespecialiseerder het aankoopkanaal, hoe meer vertrouwen in hoeveproducten men heeft. Een laag vertrouwen heeft men bij supermarkten. Bij de boerenmarkt en de boer zelf heeft men een hoog vertrouwen.

Mensen willen wel dat een deel van hun voeding uit goede en gezonde voeding bestaat. Hoeveproducten worden door de consument beschouwd als gezonde en natuurlijke voeding, maar niet noodzakelijk biologisch. Consumenten willen ook voeling met de producten en met de boer maar ze verwachten dat de boer daar zelf voor zorgt. Het engagement en de betrokkenheid van de consument moet, voor de meesten, vrijblijvend blijven.

Het label ’erkend voorkooppunt hoeveproducten’ dat beheerd wordt door VLAM, wordt gezien als een mogelijke garantie toegekend door de overheid, een zekerheid voor de betrouwbaarheid van het verkooppunt, de echtheid van het aanbod en het niet-gecommercialiseerde karakter van het kanaal.

Meer info: Kwalitatief onderzoek korte keten

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via