Prijs ook in crisistijd niet overheersend criterium

Het mag dan crisis zijn, de Belg gaat het liefst naar de dichtstbijzijnde winkel om zijn boodschappen te doen, niet per se naar de goedkoopste. Dat toont de jaarlijkse Consumer Behavior Monitor van het OIVO. Ethische criteria worden nu ook belangrijk voor non-food.
28 oktober 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:51
Lees meer over:

Het mag dan crisis zijn, de Belg gaat het liefst naar de dichtstbijzijnde winkel om zijn boodschappen te doen, niet per se naar de goedkoopste. Dat toont de jaarlijkse Consumer Behavior Monitor van het OIVO. Ethische criteria worden nu ook belangrijk voor non-food.

"Wat ons dit jaar vooral opviel", zegt OIVO-woordvoerster Denise Van den Broeck, "is dat de consument hoe langer hoe meer eerbied voor het milieu vraagt, en belang hecht aan voedselveiligheid en kwaliteit. De prijs blijft belangrijk, zeker met de crisis, maar het zijn vooral die andere elementen die belangrijk worden".

Als we boodschappen doen, doen we dat in de eerste plaats in een winkel in de buurt van onze woon- of werkplek. Dat is al een aantal jaar zo, de crisis brengt daar blijkbaar geen verandering in en drijft ons niet naar de winkels met de goedkoopste prijszetting. Eenmaal in de winkel blijft de prijs van zowel voedingsproducten als non-food wel de doorslaggevende factor.

Maar andere criteria zoals eerbied voor arbeidsomstandigheden, voor dierenwelzijn, voor het milieu en voor fair trade worden dus wel steeds belangrijker. En dat geldt niet alleen meer voor fair trade koffie of biologische appels, we willen nu ook ecologisch afwasmiddel. Terwijl de interesse voor de ethische productieomstandigheden de voorbije jaren vooral merkbaar was in de hogere sociale klasse, tonen vandaag de dag alle consumenten belangstelling voor die criteria.

De onderzoeksgegevens zijn gebaseerd op interviews die in maart 2009 afgenomen werden bij 681 Belgen.

Meer informatie: Consumer Behavior Monitor 2009

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek