Probiotica een oplossing in strijd tegen overgewicht?
Onderzoekers van de UCL in Louvain-La-Neuve zijn erachter gekomen dat bacteriën in de darmen de appetijt en het metabolisme kunnen wijzigen. Als de resultaten voor mensen hetzelfde zijn als wat de proeven op muizen aantonen, dan zou een voedingssupplement of specifieke voeding kunnen volstaan voor de behandeling van obesitas. Dat schrijven Le Soir en La Dernière Heure.
Wetenschappers van de onderzoeksgroep voeding en metabolisme aan de Université Catholique de Louvain (UCL) buigen zich al meerdere jaren over de kwestie. Ze toonden aan dat bacteriën in de darm de appetijt en het metabolisme kunnen wijzigen, met gevolgen voor het gewicht. De ontdekking zou een oplossing kunnen zijn voor obesitas en mensen met overgewicht kunnen helpen bij het vermageren.
De UCL-onderzoekers kwamen erachter dat bacteriën de productie controleren van endocannabinnoïde substanties in de darmen. De toename van vetten in vetweefsel is rechtstreeks verbonden met de productie van endocannabinoïden in de darm. Die activeren ook de receptoren in het lichaam verbonden met het neurologisch systeem van beloning en verzadiging. De wetenschappers kwamen tot de vaststelling dat het gebruik van probiotica bij muizen de darmflora en het endocannabinnoïde-systeem kan wijzigen.
Problemen met die laatste door een te grote aanvoer van vetten zouden geneutraliseerd kunnen worden door het regelmatig innemen van probiotica. Als de resultaten hetzelfde zijn bij mensen zou een voedingssupplement of specifieke voeding kunnen volstaan voor de behandeling van obesitas.
bron Belga
28/07/2010
gerelateerde nieuwsberichten
- 27/12/2011 Facebookgroep waarschuwt voor obesitas in derde wereld
- 28/11/2011 Tot een kwart van de Europeanen kampt met obesitas
- 24/11/2011 OESO waarschuwt voor chronische ziektes en obesitas
- 23/11/2011 "Buitenshuis eten houdt gezondheidsrisico's in"
- 31/10/2011 Consumenten gewonnen voor taks op ongezonde voeding?
- 17/10/2011 CM trakteert Leuvense studenten op groentepakketje
- 20/09/2011 VN-expert wil harde strijd tegen ongezonde voeding
- 05/01/2011 90% van Amerikanen bestempelt eetgewoonten als gezond
- 07/12/2010 Meer dan de helft van de EU-burgers is te dik
- 07/09/2010 Volkorenproducten verlagen risico op diabetes

T +32 (0)2 552 81 91 F +32 (0)2 552 81 93