nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

10.02.2014 "Race naar de bodem van supermarkten is onethisch"

De prijzenslag tussen supermarkten gaat rechtstreeks ten koste van het inkomen van de primaire producent, de boer dus. Dat herhaalt Boerenbond-voorzitter Piet Vanthemsche nog maar eens. Aanleiding is de gekelderde Colruyt-koers en de opgang van de Nederlandse prijsvechter Albert Heijn op de Belgische markt. De concurrentie zou de prijzen 10 procent kunnen doen dalen.

In een reactie op de forse beursdaling van het Colruyt-aandeel, hekelt Piet Vanthemsche de 'race to the bottom' van de supermarkten. De Boerenbond-voorzitter verwijst in zijn 'Op de eerste rij' naar een analist van Rabobank die de slechte resultaten van Colruyt geweldig nieuws vindt voor de consument, omdat ze het gevolg zijn van een toenemende concurrentie tussen verschillende supermarkten, met nieuwkomer Albert Heijn op kop. Volgens diezelfde analist zou de harde concurrentie voor een prijsverlaging van wel 10 procent kunnen zorgen in de winkelrekken.

"Het zal de voorspeller worst wezen wat de gevolgen kunnen zijn van een dergelijke race naar de bodem", reageert Vanthemsche. "De werkelijkheid is namelijk dat de prijzenslag tussen supermarktketens rechtstreeks ten koste gaat van het inkomen van de primaire producent, de boer dus. Vanthemsche waarschuwt voor "een prijzenslag met verse producten zoals groenten, fruit, vlees… want wie dat doet zit rechtstreeks in de zakken van de boer en zal zeer grote problemen veroorzaken in de keten."

Daarbij verwijst de voorzitter naar het Belgische ketenoverleg, waarbij de sector een aantal afspraken heeft gemaakt over faire relaties in de keten. "We hebben de retail geregeld gewaarschuwd dat het gebruik van vers voedsel als lokproduct onethisch is. We zullen dan ook waakzaam blijven en misbruiken aan de kaak stellen", aldus Vanthemsche, die alle analisten nog een goede raad meegeeft: "Doe moeite om na te gaan wat de onderliggende oorzaken en gevolgen zijn. Het is niet verboden verder te kijken dan je neus lang is."

Verderop in Boer&Tuinder wordt het prijzenbeleid van Albert Heijn ook door Luc Vanoirbeek van de Boerenbond-studiedienst stevig op de korrel genomen: "Als het de bedoeling is om in heel Europa telers van topproducten te verplichten om te leveren tegen dumpingprijzen om uw prijzencampagnes te laten slagen, dan hoeft dat voor ons niet. Dan hebben we het liefst dat u zich met uw Hollandse producten tegen Hollandse prijzen concentreert op de Hollandse markt."

Bron: Boer&Tuinder

Volg VILT ook via