Soja verlaagt risico op sterfte bij borstkanker
Vrouwen met borstkanker die soja innemen, hebben een lager risico op herval en sterfte. Dat blijkt uit een studie die deze week in het toonaangevende Journal of the American Medical Association werd gepubliceerd. Een ploeg wetenschappers van de Vanderbilt University in Nashville analyseerde gegevens van 5.042 vrouwen die borstkanker gehad hebben.
Er werden vrouwen van 20 tot 75 jaar gerekruteerd bij wie de diagnose van borstkanker werd gesteld tussen maart 2002 en april 2006. Ze werden opgevolgd tot eind juni 2009. De onderzoekers ontdekten een omgekeerd evenredig verband tussen de consumptie van soja enerzijds en sterfte en herval anderzijds.
De patiënten in de groep met de hoogste inname van soja hadden 29 procent minder kans op sterfte tijdens de onderzoeksperiode en 32 procent minder kans op herval, vergeleken met de patiënten met de laagste inname van soja-eiwitten. Volgens de wetenschappers is een inname van 11 gram soja-eiwitten per dag al voldoende voor het gunstige effect. Dat staat gelijk met het drinken van twee glazen sojamelk.
bron Belga
10/12/2009
gerelateerde nieuwsberichten
- 08/02/2012 Alpro beperkt zich niet langer tot sojaproducten
- 20/01/2012 Vlaanderen maakt veehouderij minder soja-afhankelijk
- 29/12/2011 Behoorlijke opbrengst voor in Nederland geteelde soja
- 15/12/2011 "Fruit en groenten kunnen kans op longkanker verlagen"
- 12/12/2011 Braziliaans parlement keurt omstreden boswet goed
- 23/11/2011 Wervel: "Europese eiwitproductie afwezig in GLB"
- 24/10/2011 Rapport legt link tussen bestrijdingsmiddelen en kanker
- 31/08/2011 Meer sojabonen worden verwerkt tot olie en meel
- 14/06/2011 China schakelt Argentijnse grond in voor sojaproductie
- 31/05/2011 Risicoanalyse centraal bij versoepeling diermeelverbod

T +32 (0)2 552 81 91 F +32 (0)2 552 81 93