nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

17.12.2010 "Steeds meer buitenlandse eieren in winkelrekken"

Boerenbond stelt vast dat steeds meer eieren in de winkelrekken uit het buitenland komen. “Dit staat haaks op de communicatie die de distributie voert op het vlak van verse producten. Steevast stellen zij dat ze Belgische producten verkopen, voor zover die beschikbaar zijn. Maar je vindt bij een aantal distributieketens eieren uit Nederland, Frankrijk en zelfs Polen”, staat te lezen in Boer & Tuinder.

Vorige week moesten Carrefour en Match nog Franse eieren terugroepen omdat er te hoge gehaltes aan dioxines en pcb’s waren in aangetroffen. “Dit is niet bevorderlijk voor het imago van onze eieren, dat de laatste jaren erg goed is”, beweert Wouter Wytinck, pluimveespecialist van Boerenbond.” De leghennensector heeft het laatste decennium immers heel wat moeite gedaan om het imago van de eieren te verbeteren.”

Wytinck wijst daarbij op de aangescherpte regels voor dioxine en pcb’s en het salmonellareductieplan dat, in samenspraak met het Voedselagentschap, sinds 2005 van kracht is. Alle leghennen worden geënt tegen salmonella, er is een monitoringsprogramma en de eieren van de positieve koppels worden afgeleid naar de verwerking. “Dit Europees goedgekeurde plan heeft het aantal salmonellabesmettingen bij kip en mens gevoelig laten dalen. We mogen dus stellen dat een instroom vanuit het buitenland het risico voor de consument verhoogt”, stelt Boerenbond.

De legsector ziet ook niet in waarom de distributie steeds meer buitenlandse eieren in de rekken legt. België is meer dan zelfvoorzienend, zowel voor scharreleieren als voor kooi-eieren. “De prijs van de eieren bij de leghennenhouder is ook niet hoger dan in het buitenland. Bovendien behoren de Belgische eieren tot de veiligste van Europa”, klinkt het bij Boerenbond.

De landbouworganisatie dringt er bij de distributie dan ook sterk op aan dat ze alleen maar eieren van Belgische origine (BE in de code op de eieren) zou aanbieden. “Dit verhoogt niet alleen het imago van de distributie, maar het ondersteunt ook de inspanningen die de legsector doet om een kwaliteitsvol en veilig ei af te leveren”, besluit Wytinck.

Bron: Boer & Tuinder

Volg VILT ook via