"Te veel zoetigheid stimuleert gewelddadig gedrag"
Kinderen die dagelijks zoetigheden eten, hebben meer kans om gewelddadig te worden als ze eenmaal volwassen zijn. Dat blijkt uit een studie van de universiteit in Cardiff. Voor het eerst werd de directe link tussen eetgewoonten van kinderen en hun eventuele gewelddadige gedrag als volwassene onderzocht.
De studie wijst uit dat kinderen van tien jaar die dagelijks snoepen, als volwassenen tussen de 29 en 34 jaar meer geweld plegen. Bovendien toonden de wetenschappers aan dat 69 procent van de agressieve mensen in die leeftijdscategorie als kind zowat elke dag zoetigheden en chocolade aten. Voor volwassenen die niet gewelddadig zijn, lag dat percentage op 42 procent.
"Onze beste verklaring is dat kinderen regelmatig snoep geven hen ongeduldig en impulsief maakt zodat de stap naar criminaliteit verkleint", zei Simon Moore, de leider van het onderzoek. Meer middelen voorzien om de voeding van kinderen te verbeteren zou hun gezondheid positief beïnvloeden en doet de agressiviteit afnemen, suggereert het onderzoek.
Ondanks de conclusie van de studie dat de link tussen het eten van zoetigheden en geweld overeind blijft, is niet iedereen het daarmee volmondig eens. De Britse federatie van de voedingsindustrie doet de onderzoeksresultaten af als een "zeer slechte aprilgrap". Meer dan 17.415 Britten die in 1970 geboren werden, namen deel aan de studie, die in het oktobernummer van The British Journal of Psychiatry verschijnt.
bron Belga
03/10/2009
gerelateerde nieuwsberichten
- 07/12/2010 EU-ministers akkoord over info op voedingsetiket
- 25/11/2010 Laaggeschoolden eten minder gezond en vaker voor tv
- 18/10/2010 Delhaize gaat huismerken gezonder maken
- 11/10/2010 Studenten besteden maximum 40 euro per week aan voeding
- 08/10/2010 Scholieren kunnen in 2012 op 'smaakklassen'
- 13/07/2010 Genetische modificatie richt zich op gezonde voeding
- 29/04/2010 "Gezonde eet- en leefgewoonten bepaald door opleiding"
- 31/03/2010 Gezond menu zorgt voor betere schoolresultaten
- 26/01/2010 Twee miljoen extra bezoekers voor McDonald's België
- 15/01/2010 Finnen zijn meest bedreven in diëten

T +32 (0)2 552 81 91 F +32 (0)2 552 81 93