nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

11.02.2010 Valentijn maakt rozen helft duurder

Met Valentijn voor de deur komt er weer een hoogdag aan voor de bloemenverkopers. “Na Moederdag is het de beste dag van het jaar voor de verkoop”, klinkt het bij de Koninklijke Unie van de Floristen van België. Die piek in de verkoop drijft ook de prijs op. Op de Euroveiling in Neder-Over-Heembeek steeg de gemiddelde prijs van een roos tot 58 eurocent, waar vorige week slechts 40 cent werd betaald.

De bloemisten hebben naar eigen zeggen Valentijn uitgevonden. “Ook Moederdag en Secretaressedag is een creatie van ons, maar we krijgen steeds meer concurrentie. Ook andere aanbieders van geschenken hebben zich op die markt gestort”, zegt Roger De Wandeleer, voorzitter van de floristenvereniging. Enige nadeel dit jaar: Valentijn valt op een zondag en dan zijn er meer alternatieve geschenken mogelijk. Op weekdagen kopen mannen sneller een boeketje op weg van het werk naar huis.

Op de Euroveiling, de enige bloemenveiling in ons land van enige betekenis, is het een drukte van jewelste. “We verhandelen deze week 2,8 miljoen bloemen tegenover 1,8 miljoen vorige week. Zo’n 700.000 daarvan zijn rozen”, zegt directeur Johan Vandenbroucke. De prijs van rozen steeg van gemiddeld 40 eurocent vorige week tot 58 cent nu. “In de winter zijn bloemen al duurder, Valentijn doet er nog een schepje bovenop”.

Rozen kwamen vroeger bijna uitsluitend uit eigen land. Maar de concurrentie vanuit landen als Kenia, Ethiopië,Ecuador en Colombia wordt elk jaar groter. Daar kweken ze rozen op hoogvlaktes. Overdag hebben ze veel zon en ’s nachts koelt het af, blijkbaar ideaal voor de rozenkweek. Veel binnenlandse kwekers zijn onder de druk van het buitenland bezweken. Op vijf jaar tijd is het aantal telers van snijrozen gehalveerd: van een honderdtal vijf jaar geleden tegenover 50 à 60 nu.

Omdat bloemen niet altijd geproduceerd worden met respect voor milieu en voor mensenrechten startte het Netwerk Bewust Verbruiken samen met tal van andere organisaties uit andere landen de campagne ‘Blije Bloemen’ op. Via de website www.blijebloemen.be geven zij een overzicht van de plaatsen waar duurzame, biologische, seizoens- of fair trade bloemen gekocht kunnen worden. Daarmee willen zij de consument aanzetten ook bij het kopen van bloemen bewust te consumeren.

Volgens de initiatiefnemers van de campagne is de situatie op de bloemenplantages soms schrijnend. “Om aan de wensen van de klant te voldoen, gebruiken plantages massa’s pesticiden. Vaak moeten arbeiders al terug aan het werk terwijl de lucht nog giftig is. Van vaste contracten, minimumlonen en vakbonden kunnen de arbeiders vaak alleen maar dromen”, klinkt het. Ook de milieu-impact van heel wat kwekerijen staat ter discussie. In Kenia bijvoorbeeld wordt een internationaal erkend vogelreservaat bedreigd door de bloementeelt.

Bron: Het Nieuwsblad/eigen verslaggeving

Volg VILT ook via