Wil consument betalen voor meerwaarde kwaliteitslabel?

De jaarlijkse landbouwstudiedag van de UGent stond woensdag in het teken van kwaliteitssystemen in de voedingsketen en meer bepaald hun belang voor zowel landbouwer, keten als consument. “Zowat iedere burger ligt wakker van duurzaamheid, maar slechts een klein aantal trekt die attitude door in zijn aankoopgedrag”, zei professor Wim Verbeke.
2 februari 2011  – Laatste update 4 april 2020 14:58

De jaarlijkse landbouwstudiedag van de UGent stond woensdag in het teken van kwaliteitssystemen in de voedingsketen en meer bepaald hun belang voor zowel landbouwer, keten als consument. “Zowat iedere burger ligt wakker van duurzaamheid, maar slechts een klein aantal trekt die attitude door in zijn aankoopgedrag”, ontwaarde professor Wim Verbeke een obstakel voor de vergoeding van extralegale eisen.

De jaarlijkse landbouwstudiedag is een organisatie van de vakgroep Landbouweconomie van de Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen van de UGent, in samenwerking met de stuurgroep ‘Landbouwstudiedag’. Dit jaar werd dieper ingaan op de onderliggende factoren van kwaliteitssystemen in de voedingsketen. Als eerste spreker focuste Frans De Wachter, algemeen directeur van VLAM, op het verschil tussen de kwaliteit van het productieproces en de productkwaliteit. Vanuit de visie van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing op promotie en communicatie, legde hij ook de link met de bestaande labels en lastenboeken.

Vervolgens presenteerde Koen Mondelaers van het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO) resultaten uit recent onderzoek over de visie van de landbouwer op kwaliteitssystemen, waarna professor Wim Verbeke van de vakgroep Landbouweconomie (UGent) uitleg gaf bij de visie van de consument. Aan de hand van het consumentenonderzoek binnen zijn onderzoeksgroep maakte Verbeke duidelijk dat de voorkeuren van de consument niet zelden haaks staan op de reële productiemethoden. Bovendien ervaart de consument kwaliteit als wat hij geschikt acht voor zichzelf, zodat de professor dieper inging op het belang van perceptie. Die consument blijkt overigens maar zelden bereid om in de winkelrekken te betalen voor de maatschappelijke verwachtingen die hij als burger stelt ten aanzien van de voedselproductie.

In de namiddag verduidelijkte André Van den Bossche, directeur Vlees bij Colruyt, de kwaliteitseisen bij aankoop. Die eisen hebben binnen de warenhuisketen een hele geschiedenis meegemaakt en spelen zich zowel af op economisch, ecologisch als maatschappelijk vlak. Tot slot ging Marc Rosiers, directeur Studiedienst Boerenbond, dieper in op de vraag wat kwaliteit nog opbrengt voor de boer. Het is voor hem duidelijk dat de producent bovenwettelijke inspanningen wil leveren, al verwacht hij uiteraard daarvoor vergoed te worden. “Het voordeel van differentiatie via labels smelt echter te snel weg in de tijd zodat kwaliteitssystemen verworden tot een noodzaak voor markttoegang en de wettelijke norm voortdurend naar boven opschuift”, wees Rosiers op de moeilijkheid om de meerwaarde om te zetten in extra centen voor de boer.

Lees deze maand meer over de landbouwstudiedag van de UGent in geVILT.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek