Zeewier in de strijd tegen overgewicht
Zeewier zou wel eens het nieuwe middel kunnen zijn in de strijd tegen overgewicht. Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat de algen ervoor zorgen dat ons lichaam tot drie kwart minder vet opneemt. Ze onderzoeken nu of zeewiervezels toegevoegd kunnen worden aan voedingsmiddelen zoals brood. Voedingsdeskundige Patrick Mullie van de KU Leuven reageert voorzichtig.
Het effect is te danken aan alginaat, een natuurlijke vezel die in zeewier aanwezig is. Het wordt vandaag al in heel kleine concentraties als verdikkingsmiddel toegevoegd aan voedsel. Door die hoeveelheid op te drijven, zou alginaat ervoor kunnen zorgen dat we veel minder vet uit voedsel opslaan in ons lichaam.
"De eerste smaaktests van alginaat in brood zijn positief", zegt onderzoeker Ian Brownlee van de Universiteit van Newcastle. "Nu volgen klinische proeven om te achterhalen hoe effectief alginaten kunnen zijn voor vetopname".
Voedingsdeskundige Patrick Mullie van de KU Leuven reageert voorzichtig. "Zeewier toevoegen is natuurlijk goedkoop maar of je er echt van vermagert, betwijfel ik. Wie zijn voedingspatroon niet grondig aanpast en vet blijft eten, kan trouwens af te rekenen krijgen met diarree en zware buikkrampen, net als bij de antivetpil Alli".
bron Gazet van Antwerpen/Het Laatste Nieuws
25/03/2010
gerelateerde nieuwsberichten
- 27/12/2011 Facebookgroep waarschuwt voor obesitas in derde wereld
- 28/11/2011 Tot een kwart van de Europeanen kampt met obesitas
- 24/11/2011 OESO waarschuwt voor chronische ziektes en obesitas
- 23/11/2011 "Buitenshuis eten houdt gezondheidsrisico's in"
- 31/10/2011 Consumenten gewonnen voor taks op ongezonde voeding?
- 17/10/2011 CM trakteert Leuvense studenten op groentepakketje
- 20/09/2011 VN-expert wil harde strijd tegen ongezonde voeding
- 05/01/2011 90% van Amerikanen bestempelt eetgewoonten als gezond
- 07/12/2010 Meer dan de helft van de EU-burgers is te dik
- 07/09/2010 Volkorenproducten verlagen risico op diabetes

T +32 (0)2 552 81 91 F +32 (0)2 552 81 93