nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

11.10.2017 Aantal kinderen met obesitas vertienvoudigde in 40 jaar

Het aantal kinderen met obesitas is wereldwijd toegenomen tot 124 miljoen, een vertienvoudiging in de laatste 40 jaar, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie. Voedselreclame en te duur gezond voedsel zijn volgens de WHO de boosdoeners, zo staat te lezen in het tijdschrift The Lancet. Het aantal obese kinderen neemt voornamelijk toe in ontwikkelingslanden en de opkomende economieën zoals China en India. Het probleem lijkt min of meer onder controle in de rijke landen. Test-Aankoop vindt het aantal obesitas-lijders in eigen land toch alarmerend hoog, en sensibiliseerde door appels uit te delen in het treinstation Brussel-Zuid.

In de grootste epidemiologische studie tot nu toe hebben de gezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties en het Imperial College in Londen het gewicht van bijna 130 miljoen kinderen en tieners onder de loep genomen om de veranderingen van het lichaam sinds de jaren '70 in kaart te brengen. De vaststellingen zijn niet min. In de afgelopen vier decennia is het aantal kinderen met obesitas – vanaf een Body Mass Index (BMI) hoger dan 30 – vertienvoudigd. Naast de 124 miljoen kinderen met zwaarlijvigheid zijn er overigens nog eens 123 miljoen kinderen die kampen met overgewicht, wat neerkomt op een BMI tussen 25 en 30.

De onderzoekers wijzen de marketing van voedselfabrikanten met de vinger terwijl gezonde voeding voor veel arme families gewoonweg te duur is, zegt onderzoeker Majid Ezzati van het Imperial College London. Anderzijds moeten kinderen nog meer aangezet worden tot beweging, want nu spenderen ze te veel tijd voor digitale schermen, zegt Fiona Bull van de WHO. "Deze gegevens tonen en herinneren er ons aan dat overgewicht en obesitas een wereldwijde gezondheidscrisis zijn op dit moment. En het dreigt nog erger te worden de komende jaren tenzij we nu drastische maatregelen nemen", zegt Bull.

Op de Werelddag in de strijd tegen obesitas wil consumentenorganisatie Test-Aankoop aan de alarmbel trekken en zijn steentje bijdragen aan het bekampen van een fenomeen dat jammer genoeg jaar na jaar groeit.  De organisatie analyseerde 320 ontbijtgranen aan de hand van het Franse systeem Nutri-Score. Het doel? Consumenten helpen in het maken van een gezonde keuze aan de hand van een intuïtieve kleur- en lettercode. In België lijdt 12 procent van de bevolking aan obesitas en heeft één op vijf adolescenten te kampen met overgewicht.  Obesitas bij kinderen vindt Test-Aankoop nog alarmerender. Woensdag tekende de consumentenorganisatie present op het terrein om de consumenten te sensibiliseren rond het belang van een gezond ontbijt en 1.000 appels te verdelen in het station Brussel-Zuid.

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via