nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

15.01.2019 AH en Delhaize willen samen Vlaamse markt afdekken

Ahold Delhaize zet in zijn strijd om de Belgische retailklant voortaan drie wapens in: Delhaize, dat de nadruk legt op gezonde voeding, Albert Heijn, dat meer een discountcliënteel aanspreekt, en ten slotte de onlinewinkel Bol.com. Die laatste gaat afhaalpunten openen bij Delhaize. “Samen dekken we de hele markt af”, zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize, in de krant De Standaard. Van een terugtrekking van Albert Heijn uit ons land is dus geen sprake meer. Samen voorzien ze de opening van een belangrijk aantal winkels. Delhaize ziet potentieel om de komende drie tot vier jaar 100 supermarkten te openen, naast 200 buurtwinkels. Albert Heijn wil 30 tot 50 supermarkten openen.

Er zijn nu 42 Albert Heijn winkels in België en die zijn blijkbaar erg complementair met de Delhaize winkels – beide onderdeel van Ahold Delhaize. Dat Albert Heijn blijft in België is dus goed nieuws voor Ahold Delhaize, maar is het ook goed nieuws voor de bestaande Delhaize winkels? “Van alle supermarktformules die er in België zijn, zien we dat een Albert Heijn het minst impact op ons heeft als er één opengaat in onze buurt”, zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize. “Beide formules winnen vandaag marktaandeel. Samen zitten we rond de 26 procent, tegenover circa 31 procent voor Colruyt. We willen die kloof dichten.”

En dat lijkt te lukken. Uit onderzoek van Test-Aankoop is gebleken dat waar er een Albert Heijn is, Colruyt zijn prijzen moet verlagen. “Albert Heijn heeft een eigen strategie en eigenheid”, reageert Xavier Piesvaux. “Ze denken dat ze de komende drie jaar 30 tot 50 winkels kunnen toevoegen. Met 80 supermarkten in Vlaanderen speel je mee.” Naast het openen van winkels wil Delhaize ook e-commerce gaan introduceren bij hun zelfstandigen. “We starten in de eerste jaarhelft met tien pilootwinkels. De onlinewinkel voor zelfstandigen zal beperkter zijn, 4.000 à 5.000 producten (op de website van Delhaize.be zijn dat er 15.000), maar het grote voordeel is dat de klant de dag zelf zijn boodschappenmandje zal kunnen oppikken.”

Wat de CEO opvalt aan ons land, is dat België een van de meest concurrentiële markten in Europa is. “De concurrentieslag is indrukwekkend. Dat maakt dat je de klant goede redenen moet geven om bij jou langs te komen.” Die hevige concurrentiestrijd tussen de Belgische supermarkten zal volgens het Algemeen Boerensyndicaat leiden tot een neerwaartse druk op de prijzen. “En die zal uiteindelijk terechtkomen bij de zwakste schakel in het productieproces: de landbouwer”, reageert ABS-voorzitter Hendrik Vandamme.

Die druk merken de landbouwers voorlopig nog niet, maar de landbouwsector verwacht die dit jaar wel. “Misschien tegen het jaareinde”, aldus Hendrik Vandamme. De landbouworganisatie hoopt dat Europa soelaas biedt, door de komst van een nieuwe Europese richtlijn die oneerlijke praktijken in de voedselketen moet tegengaan. “Dan mag ook niet worden getreuzeld op Belgisch niveau om de richtlijn om te zetten.”

Bron: De Standaard / Belga

Beeld: Jelle Goossens iov Rikolto

Volg VILT ook via