AH wil prijs aan houdbaarheid koppelen

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn test een computergestuurd systeem van dynamische prijsverlagingen, om voedselverspilling tegen te gaan. “Hoe korter de houdbaarheid, hoe groter de korting”, klinkt het bij Albert Heijn. “Het algoritme houdt evenwel niet alleen rekening met de houdbaarheidsdatum van een product, maar ook met het weer, de voorraad, het verkoopverloop en aanbiedingen.” Dat maakte de supermarktketen bekend in Zaandam.
21 mei 2019  – Laatste update 14 september 2020 14:50
Lees meer over:

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn test een computergestuurd systeem van dynamische prijsverlagingen, om voedselverspilling tegen te gaan. “Hoe korter de houdbaarheid, hoe groter de korting”, klinkt het bij Albert Heijn. “Het algoritme houdt evenwel niet alleen rekening met de houdbaarheidsdatum van een product, maar ook met het weer, de voorraad, het verkoopverloop en aanbiedingen.” Dat maakte de supermarktketen bekend in Zaandam.

Verse producten waarvan de houdbaarheid afloopt, worden door Albert Heijn tot dusver op de ochtend van de laatste verkoopdag afgeprijsd. Ze krijgen een stickertje ’35 procent korting, weggooien is zonde’ mee. Daar wil de supermarktketen nu iets aan veranderen.

“Een elektronisch prijskaartje aan het rek kan dan steeds de laatste korting afficheren, met tot doel om aan het einde van de dag geen onverkoopbare waren meer in de rekken te hebben, waarvan de houdbaarheidsdatum verlopen is”, laat een woordvoerster van Albert Heijn weten. Het systeem zal worden uitgetest bij de gevogelte- en visafdeling van een supermarkt in het Nederlandse Zandvoort.

Volgens Albert Heijn kan het dynamische prijssysteem ook reageren op de weersomstandigheden, en zo bijvoorbeeld barbecuevlees fors afprijzen wanneer het bij regenweer toch in de rekken zou blijven liggen.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek