Aldi investeert 350 miljoen euro in nieuw winkelconcept

Aldi zet maand na maand groeicijfers neer, zowel wat omzet als aantal klanten betreft. Dat heeft de discounter dinsdag gezegd naar aanleiding van het nieuwe winkelconcept dat de volgende maanden in ons land wordt uitgerold. Met 450 filialen en 6.500 medewerkers was Aldi vorig jaar in België goed voor een omzet van 3,3 miljard euro. Dat is drie procent meer dan een jaar eerder. "We zijn sinds 1976 actief in België en kennen op één jaar na continue groei", aldus Wim Voet, managing director operations bij Aldi Holding. De keten noemt zichzelf een prijszetter in ons land, en zegt weinig last te hebben van prijsdruk.
27 maart 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:44
Lees meer over:

Aldi zet maand na maand groeicijfers neer, zowel wat omzet als aantal klanten betreft. Dat heeft de discounter dinsdag gezegd naar aanleiding van het nieuwe winkelconcept dat de volgende maanden in ons land wordt uitgerold. Met 450 filialen en 6.500 medewerkers was Aldi vorig jaar in België goed voor een omzet van 3,3 miljard euro. Dat is drie procent meer dan een jaar eerder. "We zijn sinds 1976 actief in België en kennen op één jaar na continue groei", aldus Wim Voet, managing director operations bij Aldi Holding. De keten noemt zichzelf een prijszetter in ons land, en zegt weinig last te hebben van prijsdruk.

De Duitse discounter zet de groeicijfers neer ondanks de moordende concurrentie tussen de supermarkten. "Iedereen voelt de druk, maar met onze omzet en winstgevendheid gaat het uitstekend. We zijn tevreden", stelt Voet. Discounters kunnen van twee walletjes eten, legt Erik Winters, managing director Van Aldi Zemst uit. "Als de economie niet goed draait, komen meer mensen bij ons winkelen. Als de economie wel goed draait, worden meer dure producten zoals pc's verkocht."

De prijsdruk voor Aldi valt mee. "Wij zijn prijszetter in België. Aldi België is zo sterk dat we marktleider zijn in verschillende producten", vertelt Winters. Aldi telt maar 1.200 artikelen in de rekken, maar die worden in enorme hoeveelheden verkocht. "We hebben bijvoorbeeld maar vier rekken wijn. Maar we staan op plaats drie van de wijnverkoop in België."

Dat maakt dat het bedrijf de omzet voortdurend ziet groeien. "We groeien maand na maand, zowel qua aantal kassabonnetjes, als in waarde van de kassabons. Met andere woorden, we hebben meer klanten en meer omzet, en dit maand na maand", aldus Isabe l Hendrick, directeur marketing en communicatie. Eén van de redenen van de succesformule is de strakke marketing binnen het bedrijf. Een voorbeeld is de folder, waarvan wekelijks 4,6 miljoen exemplaren via de postbode thuis worden bezorgd. Het is het drukwerk met de grootste oplage van het land.

In Diegem zal de eerste Aldi 'nieuwe stijl' openen. De komende 18 maanden worden iedere week zeven winkels omgevormd. Het klantencomfort zal vergroten. Groenten en fruit worden in een heuse versmarkt gepresenteerd. Ook de broodafdeling wordt fors uitgebreid. Eigen merken blijven de hoofdmoot van de winkel en worden aangevuld met de meest populaire A-merken. De keten investeert 350 miljoen euro in de vernieuwingsoperatie, deels in de winkelinrichting en deels in de creatie van 450 extra arbeidsplaatsen.

Met het oog op meer omzet mikt Aldi ook op grotere winkels. De winkel in Diegem is bijvoorbeeld 1.400 vierkante meter groot, terwijl de meeste Aldi's kleiner zijn. "We willen grotere winkels", aldus Hendrick. Heel veel nieuwe winkels zullen er niet meer bijkomen. "Met 450 filialen in ons land is het plafond niet bereikt, maar ver zullen we er niet meer van af zitten." De supermarktgroep ziet wel nog ruimte voor groei in de grote steden.

Online winkelen tot slot is vooralsnog niet aan de orde bij Aldi. "Op groepsniveau is men er ongetwijfeld mee bezig. Maar het is niet zo dat er een aankondiging daarover zit aan te komen", stelt Hendrick.

VTM filmde hoe de nieuwe Aldi's er gaan uitzien.

Bron: Belga / Gazet van Antwerpen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek