"Aldi voert gesprekken met producenten van A-merken"

Volgens retailmagazine Gondola wil Aldi in ons land binnenkort A-merken in het gamma opnemen. De hard discounter zou daarvoor eind vorig jaar al de eerste contacten hebben gelegd, en nu overgegaan zijn tot directe onderhandelingen met enkele producenten. Aldi lijkt daarmee zijn concept van efficiënte hard discounter wat te versoepelen, al is dat volgens retailexperten weinig waarschijnlijk. Aldi verliest echter marktaandeel in ons land, en biedt in onze buurlanden al jaren een selectie A-merken aan. Ook concurrent Lidl ging onlangs overstag voor het A-merk als klantenlokker.
25 april 2016  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:35
Lees meer over:

Volgens retailmagazine Gondola wil Aldi in ons land binnenkort A-merken in het gamma opnemen. De hard discounter zou daarvoor eind vorig jaar al de eerste contacten hebben gelegd, en nu overgegaan zijn tot directe onderhandelingen met enkele producenten. Aldi lijkt daarmee zijn concept van efficiënte hard discounter wat te versoepelen, al is dat volgens retailexperten weinig waarschijnlijk. Aldi verliest echter marktaandeel in ons land, en biedt in onze buurlanden al jaren een selectie A-merken aan. Ook concurrent Lidl ging onlangs overstag voor het A-merk als klantenlokker.

Beide hard discounters (Aldi en Lidl) verliezen marktaandeel in ons land. Dat terwijl Delhaize herstel vertoont en Colruyt blijft groeien. Om het tij te keren, ging Lidl de laatste jaren al over tot enkele strategische wijzigingen: het assortiment werd aangevuld met A-merken en verse producten, het winkelnetwerk werd uitgebreid en de openingsuren werden verruimd. Aldi hield het voorlopig bij langere openingsuren en de introductie van verse vis, brood en kant-en-klaarmaaltijden, maar lijkt nu ook naar drastischere maatregelen te grijpen.

Volgens Gondola voert het bedrijf immers concrete onderhandelingen met een reeks A-merkproducenten. In onze buurlanden biedt het bedrijf al langer A-merken aan: sinds 2012 koop je er in Nederland, Duitsland en Frankrijk al Nutella, Kinder Bueno, Kinder Chocolate, Kinder Surprise, Mars, Maltesers, Snickers en Coca-Cola. In Duitsland worden daarenboven nog producten van L’Oréal, Beiersdorf, Henkel en Procter & Gamble verkocht.

Of dit wil zeggen dat Aldi zijn concept van zuivere hard discounter wat laat varen, betwijfelen retailexperts. “Aldi is een zeer gedisciplineerde organisatie. Ze gaan hun focus niet overboord gooien. Bovendien zijn ze ook beperkt door de kleinere oppervlakte van hun supermarkten”, klinkt het in De Standaard. De introductie van A-merken is trouwens ook geen wondermiddel, zoals het voorbeeld van Lidl in ons land en Aldi in Nederland bewijzen. Het marktaandeel van beide staat nog steeds onder druk. Aldi communiceert voorlopig niet zelf. 

Bron: De Standaard / Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek