nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

06.03.2015 Alpro investeert 65 miljoen euro in België

Voedingsbedrijf Alpro, met hoofdzetel in Gent, investeert dit jaar 80 miljoen euro, waarvan ruim tachtig procent in België. Het bedrijf werft ook 250 mensen aan, van wie 200 in ons land. Alpro verwacht dat de markt van plantaardige drinks en voedingsproducten fors zal blijven groeien. Concreet investeert Alpro in 8 nieuwe productielijnen, waarmee het totaal op 26 komt.

Alpro gelooft in zijn toekomst in België en gaat 65 miljoen euro investeren in ons land, goed voor 200 nieuwe jobs. De fabriek in Wevelgem, de grootste van Alpro, krijgt 5 van de nieuwe productielijnen, de fabriek in het Verenigd Koninkrijk de 3 overige. De amandel- en hazelnootdrinks zullen voortaan in de eigen vestigingen geproduceerd worden.

Sinds de uitbreiding van het bestaande gamma van drinks en voedingsproducten op basis van soja en de lancering van plantaardige drinks op basis van amandel en hazelnoot, investeerde Alpro al 75 miljoen euro in nieuwe productielijnen en wierf het 200 nieuwe mensen aan. Alpro telt vandaag 910 werknemers, van wie 80 procent in België. Tegen eind dit jaar moeten dat er ongeveer 1.150 zijn. Het bedrijf heeft drie productievestigingen in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

"Wij hebben als bedrijf een enorm groeipotentieel en zijn dus volop aan het rekruteren", aldus CEO Bernard Deryckere. Wij hebben toptalent nodig om groei en kwaliteit te blijven waarborgen. In 2014 rekruteerden we 55 medewerkers (FTE) in België. In 2015 werven we nog eens 200 extra medewerkers aan in België waarvan 140 in productie en 60 in marketing, sales en ondersteunende diensten. We gaan over de kaap van 1.000 met eind 2015 ongeveer 1.150 medewerkers in Europa."

In de negen belangrijkste landen waar Alpro zijn producten verkoopt, is de markt het voorbije jaar met 19 procent gegroeid. Alpro zelf groeide in diezelfde periode nog sneller, met 27 procent. De groei was vooral sterk in Duitsland (+41%), Nederland (+25%) en Italië (+25%). Ondanks de hoge loon- en energiekosten gelooft CEO Deryckere rotsvast in België. "Alle activiteiten die we in Europese context in België kunnen doen, houden we bewust hier", aldus de CEO. De Belgen blinken volgens hem uit in proces- en productinnovatie, talenkennis en een "enorme internationale toegankelijkheid en flexibiliteit".

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Beeld: Alpro

Volg VILT ook via