nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

02.05.2017 Alpro wil ook onder Danone forse opmars voortzetten

Vorig jaar raakte bekend dat Danone WhiteWave, het moederbedrijf van het Vlaamse Alpro, zou overnemen. Die overname is sinds enkele dagen officieel afgerond. Alpro zal binnen de zuivelreus fungeren als “pilootschip”, aldus CEO Bernard Deryckere in een interview met De Tijd. “Alpro wordt de pilaar van Danones nieuwe businessunit Plantaardige Voeding”, aldus Deryckere die laat weten dat de expansie van Alpro zijn grenzen nog lang niet bereikt heeft. “Alpro start een grote veroveringstocht.” 

De laatste jaren kondigde Alpro de ene uitbreiding na de andere aan, en die groeicurve zou ook de komende jaren wel eens steil naar boven kunnen blijven gaan. De overname van Alpro door Danone is sinds enkele dagen helemaal officieel en lijkt de sojamelkproducent een platform te geven om internationaal verder door te groeien. “Alpro wordt de pilaar van Danones nieuwe businessunit Plantaardige Voeding, die ik persoonlijk zal leiden”, aldus Bernard Deryckere, die al 16 jaar CEO is van Alpro.

“In de visie van Emmanuel Faber, de CEO van Danone, is het bedrijf een armada van boten en is Alpro een pilootschip, een voorbeeld om te volgen”, aldus Deryckere. “Dat wil concreet zeggen dat we de plantaardige divisie zullen uitbreiden. Nu al is Alpro actief in 54 landen, waaronder alle Europese. En we zullen naar nog meer landen trekken. Wij zijn de expert in plantaardige zuivel en samen met Danone gaan we ervoor zorgen dat de groei versnelt.”

Hoe zal die groei gerealiseerd worden? “Naar welke nieuwe landen we trekken, is nog niet duidelijk”, legt Deryckere uit. “Maar de prioriteit ligt bij landen waar Danone al actief is. Daar kunnen we profiteren van het netwerk van de groep. Als ons moederbedrijf in een ander land of continent met plantaardige producten wil beginnen, zullen wij helpen met de strategie, marketing en innovatie. Wij zullen bepalen welke producten als eerste worden gelanceerd en hoe ze in de markt worden gezet. We hebben een erg uitgebreid assortiment: vervangers voor melk, yoghurt, culinaire room, desserts en zelfs roomijs. Wij geven raad, maar de lokale verkoopkantoren in de landen doen het werk.”

“We zullen het gamma van Alpro uitbreiden, maar ook dat van het Amerikaanse Silk, ook een WhiteWave-merk”, gaat Deryckere verder. “Per nieuw land zal worden bekeken welk merk het meest geschikt is. Alpro blijft als prominent merk bestaan. We zijn ermee actief in Europa, Zuid-Afrika, Rusland en het Midden-Oosten. Gent blijft het hoofdkantoor. Hier zal de expansie van Alpro worden voorbereid. Onze sterkte is dat we een efficiënt geleid bedrijf zijn. Maar als we naar een nieuw land trekken, zal ik zeker mensen nodig hebben.”

Bron: De Tijd

Beeld: Alpro

Volg VILT ook via