Antwerpse haven versterkt samenwerking met Brazilië

De Antwerpse haven gaat haar expertise ter beschikking stellen om het management van de havens in Brazilië verder te professionaliseren. Daarover werd dinsdag een overeenkomst getekend door onder meer Antwerps Havenschepen Marc Van Peel (CD&V) en de Braziliaanse minister voor Havens Maurício Quintella. Voor Antwerpen betekent de samenwerking extra zichtbaarheid bij een belangrijke handelspartner. Met een jaarlijks volume van 7,1 miljoen ton is Brazilië de zevende belangrijkste maritieme handelspartner voor Antwerpen.
14 maart 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:44
Lees meer over:

De Antwerpse haven gaat haar expertise ter beschikking stellen om het management van de havens in Brazilië verder te professionaliseren. Daarover werd dinsdag een overeenkomst getekend door onder meer Antwerps Havenschepen Marc Van Peel (CD&V) en de Braziliaanse minister voor Havens Maurício Quintella. Voor Antwerpen betekent de samenwerking extra zichtbaarheid bij een belangrijke handelspartner. Met een jaarlijks volume van 7,1 miljoen ton is Brazilië de zevende belangrijkste maritieme handelspartner voor Antwerpen. 

De Antwerpse haven gaat haar kennis en expertise ter beschikking stellen om het management van de havens in Brazilië verder te professionaliseren. Ze doet dat onder meer door eigen lessenreeksen te voorzien in twee opleidingscentra voor maritieme professionals die reeds actief zijn in Brazilië. De haven van Antwerpen paste eerder al een gelijkaardig model toe in India, waar een speciaal opleidingscentrum voor maritieme professionals werd ingericht in de Indiase havenstad Mumbai.

Brazilië telt 45 publieke havens en 131 private haventerminals. De havens zijn cruciaal voor de buitenlandse handel van Brazilië. In 2015 werd maar liefst 98,6 procent van de Braziliaanse export via de havens vervoerd. Toch is er nog werk aan de winkel: de nood aan modernisering van de logistieke infrastructuur blijft groot en is een van de belangrijkste succesfactoren om de economie en de internationale competitiviteit van het land een boost te geven. De havenwet die in 2013 werd goedgekeurd, blijft van toepassing en voorziet onder meer in een modernisering van de havens.

“Het is in dat kader dat APEC, onze opleidingsorganisatie, door het Braziliaanse ministerie om een ruimere inbreng werd gevraagd”, licht Kristof Waterschoot van APEC, toe. “APEC is immers geen onbekende in Braziliaanse havenmiddens. Ruim 660 maritieme professionals uit Brazilië volgden tot op vandaag een seminarie of opleiding in Antwerpen.” Het Zuid-Amerikaanse land is de zevende belangrijkste maritieme handelspartner voor Antwerpen. Containers met onder meer diepvries- en landbouwproducten, brandstofderivaten en metaalproducten gaan het vaakst heen en weer.

"Brazilië is voor de haven van Antwerpen, en dus voor vele Vlaamse en Europese bedrijven die daar handel willen drijven, de toegangspoort tot Latijns-Amerika", benadrukt havenschepen Van Peel. "Het is daarom essentieel dat we hier op vele manieren aanwezig zijn om de naamsbekendheid van Antwerpen, als ideale toegangspoort tot Europa, te versterken." Vorige zomer besliste Port of Antwerp International nog om 10 miljoen dollar te investeren in het havencomplex van Porto do Açu. 

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek