nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

11.07.2019 Beedrop verhapt zich in distributie van streekproducten

Boodschappendienst Beedrop, in vier jaar tijd uitgegroeid tot de belangrijkste distributeur van hoeve- en streekproducten in Vlaanderen, heeft al zijn bestelrondes stilgelegd. Begin dit jaar wou Beedrop nog uitbreiden richting Nederland, maar deze week bracht het bedrijf zelf naar buiten dat het in financiële moeilijkheden verkeert. Het Steunpunt Korte Keten houdt rekening met een nakend faillissement. Omdat veel ondernemers in de korte keten nu met vragen zitten rond openstaande facturen kunnen gedupeerde landbouwers zich melden. Zo wil het Steunpunt hen samen met Boerenbond in groep kunnen bijstaan. Beedrop is na Fermet al de tweede distributeur in de korte keten die afhaakt. “E-commerce in combinatie met levering aan huis geraakt moeilijk van de grond. Jammer dat we de bui niet eerder voelden hangen want nu duiken openstaande facturen op van twee maanden oud”, zegt Bart Thoelen van het Steunpunt.

Beedrop verdeelde in zo’n 80 Vlaamse gemeenten de lokale producten van circa 800 hoeve- en streekproducenten en speciaalzaken (bakkers, slagers, groente- en fruithandelaars, enz.). Via de webshop kon de consument lokale producten online bestellen en thuis laten afleveren. Er werd gratis aan huis geleverd. Het verdienmodel van Beedrop was gebaseerd op een commissie (20%) die de leveranciers betaalden. Blijkbaar volstond dat niet voor een rendabele bedrijfsvoering want Beedrop was op zoek naar een geldschieter. Recent mislukten de onderhandelingen met een “noodzakelijke” investeerder, zo liet de boodschappendienst zelf aan zijn leveranciers weten.

Begin dit jaar kondigde Beedrop nog aan dat het zijn dienstverlening wou uitbreiden naar Nederland. De voorbije maanden werd de boodschappendienst actief in nieuwe gemeenten zodat er geen vuiltje aan de lucht leek. Vorige week staakte Beedrop plots de leveringen aan consumenten en deze week volgde een summiere mededeling aan leveranciers: “De verdere financiering van ons project blijkt jammer genoeg tijdelijk niet meer mogelijk.” Het Steunpunt Korte Keten vond via de Staatsbladmonitor cijfers die de financiële moeilijkheden bevestigen en vermoedt dat een faillissement van Beedrop in de lucht hangt. Dat is slecht nieuws voor de vele landbouwers actief in de korte keten die op Beedrop beroep deden om hun klantenbestand uit te breiden. Bovendien rijst nu de vraag of openstaande facturen wel betaald gaan geraken. Consumenten zijn op hun beurt bang dat ze het openstaande saldo op hun Beedrop-rekening niet meer gaan terugzien. Je kon immers bij levering online betalen maar ook op voorhand een reserve aanleggen.

“Om de belangen van ondernemers in de korte keten optimaal te kunnen verdedigen, vragen we gedupeerde ondernemers om hun persoonlijke situatie te melden”, zegt Bart Thoelen van het Steunpunt Korte Keten. “Samen met Boerenbond kunnen we dan in een eventuele faillissementsprocedure de ganse groep landbouwers met onbetaalde facturen bijstaan. De eerste reacties stromen toe en doen ons vermoeden dat redelijk veel producenten gedupeerd zijn. Openstaande schulden reiken verder dan alleen de laatste bestelronde. Facturen van twee maanden oud en een totale openstaande schuld bij één leverancier van 3.500 euro stemmen tot nadenken. Jammer dat we dit niet hebben zien aankomen want twee maanden is geen normale betalingstermijn.” Thoelen benadrukt wel dat op dit moment noch Beedrop, noch de Kruispuntbank der Ondernemingen officieel melding maken van een faillissement.

Waar is het misgelopen met dit ogenschijnlijk zo succesvolle commerciële initiatief in de distributie van korteketenproducten? “E-commerce geraakt in combinatie met levering aan huis moeilijk van de grond”, constateert Thoelen. “Ofwel prijzen dienstverleners zichzelf uit de markt, ofwel werken ze voor een bescheiden commissie waar een goed geoliede logistieke machine tegenover moet staan. Daar lijkt voorlopig niemand over te beschikken.” In het geval van Beedrop was thuislevering gratis voor de consument en betaalde de producent een commissie van 20 procent. Dat is volgens de korteketenexpert een gangbare vergoeding voor distributeurs die met afhaalpunten werken. “Beedrop leverde echter bij de consument aan de deur en van die laatste kilometers weten we dat ze de duurste zijn”, aldus Bart Thoelen.

Bestaande streekgebonden coöperaties die zich ontfermen over distributie van korteketenproducten werken haast altijd met afzetpunten bij professionelen. “Een B2B-formule maakt de volumes per levering groter. Zowel de orderpicking als de logistiek zijn minder complex dan op het niveau van de eindklant”, weet Thoelen. Beedrop en eerder ook Fermet hebben zich financieel vastgereden in de distributie van hoeve- en streekproducten. Dat zal het wantrouwen bij landbouwers ten aanzien van nieuwe dienstverleners voeden. “Nieuwe initiatieven zullen sterk voor de dag moeten komen om hun vertrouwen te heroveren. Als morgen iemand levering aan de deur van de consument belooft in ruil voor een bescheiden commissie van de producent, dan gaan ook wij op onze hoede zijn. Over de slaagkansen van B2B-initiatieven blijven we daarentegen hoopvol”, besluit Bart Thoelen namens het Steunpunt Korte Keten.

Gedupeerde landbouwers kunnen hun persoonlijke situatie melden via

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via