nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

26.04.2019 Belg kiest vaker voor beter stuk varken- of rundsvlees

Voor het eerst in jaren haalde de consument meer pure stukken varken- en rundvlees in huis. Daarmee komt een einde aan de verschuiving binnen de vleesaankopen naar gehakt en andere vleesmengelingen. Vooral voor de vleesveehouders, die in crisis verkeren omdat de binnenlandse vleesconsumptie daalt, is dit een opsteker. Zij zetten in op kwaliteit en dat komt nu eenmaal beter uit de verf – en laat zich ook beter betalen – in de vorm van een malse biefstuk dan als worst of rundergehakt. Binnen de vleeskorf wint vooral varkensvlees aan belang. In waarde blijft rundvlees nog wel het belangrijkste segment met een aandeel van 32 procent in de bestedingen, gevolgd door vleesmengelingen met 30 procent, varkensvlees met 27 procent en kalfsvlees met 5 procent.

Vlees blijft een belangrijke plaats innemen op het bord van de Belg, zo laat VLAM weten. Het jongste marktonderzoek leert het promotieorgaan dat de gemiddelde Belg 17,2 kilo vers vlees kocht in 2018 om thuis te consumeren tegenover 17,5 kilo in 2017. Hoewel we allemaal graag uit eten gaan, blijft thuis de belangrijkste consumptieplaats van voeding. Twee op drie maaltijden nuttigen we thuis. Na de financiële en economische crisis in 2008 zag VLAM het thuisverbruik stijgen. De laatste jaren zit het buitenhuisverbruik opnieuw in de lift en halen we weer het niveau van voor de crisis.

Vlees aten we vorig jaar meer buitenhuis dan in 2017. Toch heeft vlees een, wat VLAM noemt, “uitgesproken thuisprofiel”. Voor de totale categorie vlees en gevogelte vindt 72 procent van de consumpties thuis plaats. Eén op de tien keer eten we vlees bij familie of vrienden. Daarna volgen horeca (7%) en de bedrijfs- of schoolkantine (5%). Rundvlees wordt in verhouding vaker in de horeca gegeten, en gevogelte vaker op het werk of de school. Varkensvlees en gemengd vlees zijn daarentegen eerder ‘thuisproducten’.

Het vlees dat we thuis consumeren, kopen we vooral in grootwarenhuizen. De buurtsupermarkten konden hun forse winst van 2017 vasthouden. Opmerkelijk is dat de slagers, na een daling de voorbije jaren, in 2018 weer wat aandeel konden winnen. Bij de slager gaat 20 procent van het volume en 24 procent van de besteding aan vlees over de toonbank.

Voor het eerst in jaren noteert VLAM binnen het thuisverbruik van vers vlees een stabilisatie voor rundvlees en varkensvlees op respectievelijk 4,4 en 5,6 kilo per capita. Binnen de vleeskorf wonnen de ‘edele’ stukken van een varken en rund aan belang. Voor andere vleessoorten zoals lams- en kalfsvlees daalde het thuisverbruik verder. Opvallend, in 2018 doet zich geen verschuiving voor naar goedkopere vleesmengelingen. Dat betekent een heuse trendbreuk.

Vleesmengelingen zoals gehakt behoren tot de goedkopere vleessoorten. Prijs zou niet de belangrijkste keuzefactor zijn als je de consument daarom vraagt. “Onze zintuiglijke waarneming speelt een grotere rol”, verwijst VLAM naar onderzoek dat iVox begin dit jaar uitvoerde. De kleur van het vlees is daarbij een belangrijke parameter en de meerderheid verkiest vlees met weinig vet en zonder botjes en pezen. Echte vleesliefhebbers geven in verhouding wel vaker de voorkeur aan vlees met intramusculair vet omwille van de extra smaak. Om toch nog even terug te komen op de prijs: in 2018 gaf 14 procent van de ondervraagde consumenten aan dat ze vlees te goedkoop vinden, 39 procent zegt daarentegen “te duur” en 48 procent stond hier neutraal tegenover of had geen mening.

Meer dan varkenshouders hebben vleesveehouders het gevoel dat de Belgische consument het lokale product niet altijd naar waarde schat. Er is het vermoeden dat buitenlands vlees een andere smaak heeft en sommigen dit graag eens willen uitproberen. Op restaurant zouden we daarom een Ierse of Argentijnse steak bestellen in plaats van Belgisch wit-blauw.

Dat buikgevoel van de producenten wordt niet bevestigd door de antwoorden van de consumenten. Men is tevreden over de smaak van inlands vlees en heeft geen behoefte om regelmatig buitenlands vlees te kopen. Slechts 3 procent van de respondenten zegt een voorkeur te hebben voor buitenlands vlees. Redenen om voor een stuk vlees van lokale productie te kiezen, zijn: vaak is het goedkoper, het ondersteunt de lokale economie, je weet dat er strenge controles zijn en hoge normen voor gelden, onder meer door het kortere transport is het milieuvriendelijker en om dezelfde reden is het ook verser.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Lekker van bij Ons

Volg VILT ook via