nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

03.06.2019 Belg koopt minder exotische vis zoals pangasius

Vorig jaar heeft de Belg thuis gemiddeld 7,5 kilo vis, week- en schaaldieren gegeten. Dat is een daling van 5 procent vergeleken met het jaar voordien. Toch werd er meer geld (+2%) aan uitgegeven omdat verse vis duurder was. Via het marktonderzoek door GfK België weet promotieorgaan VLAM bijvoorbeeld ook dat de Vlaming de grootste viseter van het land is. We kochten gemiddeld 2 kilo vis meer dan Walen, en 0,3 kilo meer dan Brusselaars. Zalm en kabeljauw winnen opnieuw terrein en zijn samen goed voor meer dan de helft van de verkoop van verse vis. Consumenten kiezen minder vaak voor pangasius en tilapia. Van scampi's en mosselen is geweten dat Belgen ze sneller op restaurant zullen bestellen dan zelf klaar te maken.

In totaal gaf de Belg vorig jaar 101 euro uit aan 7,5 kilo vis, week- en schaaldieren. Op 100 gezinnen zijn er 94 die vis kopen. Die cijfers slaan op verse, diepgevroren en verwerkte vis, inclusief vissalades. Beschouw je alleen verse vis, dan daalt het koperspubliek naar 69 op 100 gezinnen en het volume naar anderhalve kilo. Uit de cijfers van het thuisverbruik valt op te maken dat kabeljauw de populairste vissoort blijft, gevolgd door zalm. Zalm was in 2018 de grootste groeier van de twee (+16% in volume). Verder deden onder andere zalmforel, zeewolf, hondshaai, schelvis en koolvis het beter dan het jaar voordien. De exotische soorten pangasius en tilapia verliezen jaar na jaar aan populariteit.

Verse mosselen waren in 2018 fors duurder en verloren zowel kopers als volume. De gepelde grijze garnalen waren, na twee dure jaren, goedkoper (-7%) en wonnen weer kopers én volume (+11%). De categorie van de diepgevroren vis, week- en schaaldieren laat een verdere daling optekenen. De meeste consumenten kopen vis in de supermarkt. De visspeciaalzaak verliest al tien jaar marktaandeel maar won in 2018 opnieuw terrein, en groeit van 9 naar 11 procent.

Voor vis is thuis de belangrijkste consumptieplaats. Visconsumptie op restaurant of in de bedrijfskantine blijft buiten beschouwing in de GfK-cijfers. Daarbij hoort de kanttekening dat we vorig jaar met zijn allen meer buitenshuis aten dan in 2017. Volgens VLAM kan de verhouding thuis- en buitenhuisverbruik sterk verschillen van de ene tegenover de andere vissoort. Kabeljauw en zalm consumeren we vooral thuis terwijl scampi’s en mosselen typische restaurantproducten zijn. In het algemeen wordt vis vaker buitenshuis gegeten dan vlees.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via