nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

25.04.2019 Belg wordt chauvinistischer bij keuze van zijn vlees

De Belg matigde de voorbije jaren zijn vleesverbruik, maar blijft regelmatig genieten van een stukje vlees. Waar een doorsneegezin in 2014 nog 44 keer om vlees ging winkelen, daalde dat aantal naar 39 in 2018. Omgekeerd steeg het volume per aankoop lichtjes. Daardoor bleef de daling van het thuisverbruik van vers rood vlees vorig jaar beperkt tot 300 gram. Op jaarbasis halen we 17,2 kilo rood vlees in huis: varkensvlees en rundvlees en in mindere mate kalfsvlees, lams- en schapenvlees en paardenvlees. VLAM communiceert de resultaten van het jaarlijkse marktonderzoek, en vestigt er de aandacht op dat herkomst van het vlees aan belang wint bij de aankoopbeslissing.

We worden om de oren geslagen met de boodschap dat we minder vlees moeten eten om het klimaat te redden en onze gezondheid een dienst te bewijzen. De doorsnee Belg lijkt daar het zijne van te denken. Hij of zij blijft regelmatig, weliswaar met mate, genieten van een stukje vlees. Simpelweg omdat we het graag lusten, en omdat vlees hoort bij onze Belgische eetcultuur. In een enquête uitgevoerd door GfK Belgium en iVox geeft 84 procent van de ondervraagden aan dat vlees deel uitmaakt van onze Belgische eetcultuur. Net geen driekwart erkent dat vlees allerlei voedingsstoffen bevat die we nodig hebben.

Vrijwel alle Belgische gezinnen (97%) zetten vlees op het menu. Ze doen dat niet meer zo vaak als vroeger want het thuisverbruik daalt al een tijdje. VLAM kan daar precieze cijfers op kleven door dit marktonderzoek. In 2018 bleef de daling beperkt tot 300 gram zodat er per inwoner nog 17,2 kilo vers rood vlees wordt aangekocht om in de keuken mee aan de slag te gaan. In vergelijking met vijf jaar geleden is de achteruitgang wel significant. Toen werd er nog 19,9 kilo vers vlees aangekocht. De aankoopfrequentie van een doorsneegezin daalde van 44 keer per jaar in 2014 naar 39 keer in 2018. Voor een stuk werd dit gecompenseerd door een lichte stijging in volume per aankoop.

Thuisverbruik is goed voor driekwart van het totale vleesverbruik in ons land. Hoeveel vlees de Belg eet op restaurant of in de bedrijfskantine, daar heeft VLAM het raden naar. Wel geweten is dat het buitenhuisverbruik in zijn totaliteit steeg vorig jaar, en wel met 6 procent in bestedingen en 8 procent in bezoeken. Voor vlees dat in de eigen keuken bereid wordt, hecht een toenemend aantal Belgen belang aan de herkomst (61% tegenover 52% in 2013). Van diegenen die belang hechten aan het land van herkomst, heeft 70 procent een sterke en 27 procent een lichte voorkeur voor vlees van bij ons.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via