nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

09.03.2018 Belgische voedingsindustrie zoekt groei in Canada

In de marge van het Belgisch staatsbezoek trekken 14 Belgische voedingsbedrijven naar Canada om er de mogelijkheden van een “veelbelovende” markt te ontdekken. De export van Belgische voeding en dranken naar de Canadese markt groeide de voorbije jaren met gemiddeld 10 procent per jaar en de invoering van het CETA handelsverdrag creëert nog extra opportuniteiten, aldus FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. 

14 Belgische voedings- en drankenproducenten hopen via het Belgische staatsbezoek aan Canada hun export verder aan te zwengelen. De export van Belgische voeding en dranken naar de Canadese markt kende de voorbije jaren een gemiddelde groei van 10 procent per jaar, en het nieuwe CETA-handelsakkoord moet dat cijfer nog een extra boost geven, zo hoopt FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, die de Belgische voedingsproducten in de kijker zet onder de vlag van ‘Food.be – Small country. Great food’.

Jaarlijks gaat er zo’n 8 miljoen kg Belgische chocolade richting Canada. Bijna de helft van de Belgische export komt dan ook uit chocolade en zoetwaren. Maar het is vooral het Belgische bier dat de voorbije jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen bij de Canadezen: sinds 2000 is de hoeveelheid bier dat vanuit België naar Canada vloeit vertienvoudigd tot 46 miljoen liter per jaar. Het West-Vlaamse Ardo, de grootste producent van diepvriesgroenten, -fruit en -kruiden van Europa, nam vorig jaar het in Montreal gebaseerde VLM Foods over en verovert van daaruit de Noord-Amerikaanse markt.

“Op dit moment is Canada onze vierde belangrijkste verre afzetmarkt, goed voor een omzet van 133 miljoen euro”, aldus FEVIA-voorzitter Jean Eylenbosch. “Onze export naar Canada groeide de voorbije jaren bovendien met gemiddeld 10 procent. Vooral bier en chocolade doen het erg goed maar we zijn ervan overtuigd dat er nog meer groeipotentieel ligt voor onze kwalitatieve en innovatieve producten. Export is de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie en zorgt voor investeringen en jobs in eigen land. Laten we dus onze troeven volop uitspelen met het promotiemerk food.be.” 

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via