nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

02.01.2019 BelOrta realiseert 2,4 procent omzetgroei in 2018

BelOrta, de grootste fruit- en groenteveiling van ons land, wist in 2018 een omzetstijging te realiseren van 2,4 procent in vergelijking met het jaar voordien. In totaal verkocht de veiling voor 450 miljoen euro aan groenten en fruit. Tegenover die omzetstijging staat wel een daling van het verkochte volume. Die is voornamelijk het gevolg van de moeilijke weersomstandigheden waarmee de BelOrta-telers het afgelopen jaar werden geconfronteerd.

Zoals in het verleden ook al vaker het geval was, speelt het weer een prominente rol in het jaaroverzicht van BelOrta. Volgens de coöperatie met onder meer vestigingen in Sint-Katelijne-Waver, Borgloon en Zellik, was in de eerste jaarhelft het aangevoerde volume van appelen en peren ongezien laag. Door de naweeën van de zware nachtvorst van april 2017 waren de voorraden veel sneller weggewerkt dan anders. Over het ganse jaar 2018 daalde het volume peren hierdoor naar 65 miljoen kilo. Voor appels ging het om 35 miljoen kilo, een aanvoer die een pak lager ligt dan in 2017.

De warme en droge zomer had ook gevolgen voor de productie van het seizoen 2018. Europees gezien was het geoogste volume appelen en peren één van de hoogste van de afgelopen jaren. Dit, samen met de gemiddeld grotere maat bij appelen en kleinere maat bij peren, veroorzaakte problemen voor een vlotte vermarkting. “Samen met onze telers wordt momenteel heel hard gewerkt aan de toekomst. Onder andere door de ontwikkeling van nieuwe exportbestemmingen, nieuwe verpakkingen, nieuwe verkoopsystemen en de ontwikkeling van bestaande en introductie van nieuwe clubrassen proberen we volop het tij te keren en te werken aan een duurzame toekomst voor onze hardfruittelers”, klinkt het bij BelOrta.

De verschillende golven van heel warm weer in het voorjaar en in de zomer zorgden dan weer voor extra grote piekproducties van bepaalde groenten en fruit. Zo kregen de telers van onder meer witte asperges en vollegrondsaardbeien in het voorjaar te maken met extra grote productiehoeveelheden. Dit fenomeen deed zich niet enkel voor in België, maar ook in de omringende landen, waardoor ze geconfronteerd werden met een overvolle markt – met zwakke prijsvorming als gevolg. Ook de tomaten- en auberginetelers produceerden weken na elkaar bijzonder veel, zowel bij ons als in de buurlanden.

De BelOrta-telers produceerden in 2018 maar liefst 150 miljoen kilo tomaten. Er deden zich wel verschuivingen voor binnen het assortiment. Arealen vleestomaten en specialty-tomaten blijven verder groeien. Er is ook een toename in het areaal met belichte teelt en winterproductie. Volgens de veiling kiezen steeds meer klanten voor deze lokaal geteelde tomaten omwille van kwaliteit en versheid. De tweede belangrijkste groentesoort op vlak van volume voor BelOrta is komkommer. In 2018 werden 130 miljoen stuks geproduceerd, een opmerkelijk beter resultaat dan in 2017. De warme zomer zorgde immers voor een grote vraag naar deze dorstlessende groente. Internationaal is het areaal komkommers licht afgenomen, wat zorgt voor een vlottere vermarkting.

Naast de vaste waarden blijft BelOrta ook inzetten op productvernieuwing. Vandaag omvat het totale assortiment groenten en fruit reeds meer dan 120 soorten, maar dat neemt jaarlijks toe. Uitgebreide marketingcampagnes hebben er ook voor gezorgd dat BelOrta één van de meest gekende groente- en fruitmerken is geworden. Liefst 60 procent van de Belgen kent het intussen en associeert het met gezonde, lekkere en leuke groenten en fruit.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via