Beyond Meat Burger trekt met namaakvlees naar de beurs

Beyond Meat, een producent van namaakvlees, trok vorige week naar de beurs. Wie er nog aan twijfelde dat de verwachtingen rond namaakvlees hoog liggen, moest gewoon even naar de beurs kijken. Beyond Meat, het eerste namaakvleesbedrijf dat zich aan de belegger aanbood, was er de ster van de technologiebeurs Nasdaq. De introductieprijs van het aandeel, 25 dollar, schoot in geen tijd naar 46 dollar, en steeg zelfs door naar 72 dollar. Het eindigde de dag op 65,75 dollar, een stijging van liefst 160 procent. Het bedrijf werd er in één klap 3,8 miljard dollar mee waard. “Het is tot dusver de succesvolste beursgang van 2019”, schrijft De Standaard.
6 mei 2019  – Laatste update 14 september 2020 14:49

Beyond Meat, een producent van namaakvlees, trok vorige week naar de beurs. Wie er nog aan twijfelde dat de verwachtingen rond namaakvlees hoog liggen, moest gewoon even naar de beurs kijken. Beyond Meat, het eerste namaakvleesbedrijf dat zich aan de belegger aanbood, was er de ster van de technologiebeurs Nasdaq. De introductieprijs van het aandeel, 25 dollar, schoot in geen tijd naar 46 dollar, en steeg zelfs door naar 72 dollar. Het eindigde de dag op 65,75 dollar, een stijging van liefst 160 procent. Het bedrijf werd er in één klap 3,8 miljard dollar mee waard. “Het is tot dusver de succesvolste beursgang van 2019”, schrijft De Standaard.

Beyond Meat werd in 2009 opgericht in Silicon Valley. Het analyseert de samenstelling van vlees en zoekt dan in de plantenwereld naar dezelfde bouwstenen om vlees zo accuraat mogelijk na te maken met een proces van verhitten, afkoelen en druk toevoegen. Sterren als Leonardo DiCaprio en Bill Gates pompten er al geld in, net als Don Thompson, voormalig ceo van McDonald's.

Met de uitgifte van 9,6 miljoen aandelen ging het wel om een vrij kleine operatie. Het aantal aandelen werd, evenals de introductieprijs, eerder al opgetrokken wegens het grote enthousiasme voor de beursgang. Het bedrijf haalde in totaal 240 miljoen dollar op. “We hadden misschien nog meer geld kunnen ophalen”, stelde oprichter Ethan Brown aan de New York Times. “Maar het doet deugd om de reactie van de markt te zien.”

Met de 240 miljoen dollar wil Beyond Meat een 'global proteïne company' worden, of een wereldwijd eiwittenbedrijf, stelde oprichter Brown bij CNN. “Met productiesites in Europa en in Azië. Dat is waar we nu naar kijken.” Vorig jaar verkocht het voor 50 miljoen dollar via winkelketens zoals het Amerikaanse Whole Foods, eigendom van Amazon, en voor 37 miljoen dollar via restaurantketens zoals Carl's Jr. Vorige week startte Beyond Meat ook in ons land. De producten zijn te koop in 140 Delhaizes en 42 Albert Heijns.

Beleggers liepen dan wel storm voor de nieuwe hype uit de voedingsindustrie, winstgevend is Beyond Meat nog niet. Vorig jaar leed het een verlies van 29,89 miljoen dollar. Dat was amper minder dan de 30,38 miljoen dollar verlies van het jaar voordien, terwijl de omzet met 87,93 miljoen dollar wel was verdubbeld. Het toont aan dat de noodzakelijke schaalvergroting die Beyond Meat ambieert, handenvol geld kost. De 240 miljoen euro van de succesvolle beursgang moet daarbij helpen. Beyond Meat probeert zijn plaats te verwerven in een almaar drukkere markt. Vorige maand lanceerde het Zwitserse Nestlé bij ons zijn vergelijkbare 'Incredible Burger' en in de VS maakt Silicon Valley-concurrent Impossible Foods furore met zijn 'Impossible Burger'.

Bron: De Standaard

Beeld: Beyond Meat

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek