nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

24.11.2017 Bierproducenten en boeren tegen zwerfvuil

Drie bierbrouwers zetten hun schouders mee onder het mooimakersproject om zwerfafval tegen te gaan. Zo komt het dat bierproducenten, boeren en verschillende burgers samen aan hetzelfde zeel trekken om de wegbermen schoner te maken. De sensibiliseringscampagne duikt op in ‘gerecycleerde’ bierreclames en op plakkaten aan de akker of weide van een deelnemende boer.

Nu mag Mooimakers – het samenwerkingsverband van OVAM, Fost Plus en de Vlaamse lokale besturen (VVSG) – de reclamecampagnes van biermerken Jupiler, Maes en Gordon een week lang ‘kapen’. “We recycleren de vertrouwde campagnebeelden en de bekende slogans”, verduidelijkt Kelly Baetens, projectverantwoordelijke bedrijven van Mooimakers. “Maar we maken er telkens een oproep van om geen zwerfvuil achter te laten, en de blikjes bier netjes weg te gooien waar ze thuishoren: in de vuilnisbak.”

AB Inbev, Alken-Maes en Gordon Finest Beers – alle drie leden van FEVIA en Fost Plus doen mee. “We zijn blij dat drie concurrerende merken samen hun schouders zetten onder de strijd tegen zwerfvuil”, zegt Kelly Baetens. Eerder hadden de landbouwers van het Algemeen Boerensyndicaat en Boerenbond zich al achter de Mooimakerscampagne geschaard. Boeren houden ook van een schone omgeving, bovendien willen veehouders voorkomen dat hun dieren last ondervinden van het eten van blikjes of plastic. Daarom plaatsten zij plakkaten langs hun weides en akkers om de voorbijganger te vragen het alstublieft proper te houden. 

Bron: FEVIA.be / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via