nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

22.06.2017 Blijft biosector sterke groei in eigen land volhouden?

Ieder jaar maakt het Departement Landbouw en Visserij een stand van zaken van de biolandbouw in Vlaanderen. Het overzicht van 2016 wordt begin juli voorgesteld op een landbouwbedrijf in Stekene dat omschakelt naar biologische productie. Als de lijn van de voorbije jaren doorgetrokken wordt, dan mogen we ons verwachten aan hoge groeicijfers. Aan vraagzijde blijkt dat alvast het geval, leert een artikel in Het Nieuwsblad dat reeds een tipje van de sluier licht. De sector liet vorig jaar 12 procent groei optekenen, wat de omzet op 586 miljoen euro brengt. Negen op de tien Belgen kochten bio, een record.

Binnen de Vlaamse land- en tuinbouw is biolandbouw een buitenbeentje, en niet in het minst omdat de sector jaar na jaar groeicijfers kan voorleggen. Aan vraagzijde gaat de markt er met rasse schreden op vooruit, zelfs zo snel dat het aanbod moeilijk kan volgen. Dat was steevast de rode draad doorheen het jaarrapport biologische landbouw. Zo groeide de Belgische biomarkt in 2015 met 18 procent tot 514 miljoen euro omzet en zijn er dat jaar netto 27 bioboeren bijgekomen. Wat 2016 brengt, weten we begin juli wanneer minister van Landbouw Joke Schauvliege de nieuwe cijfers bekendmaakt op een biobedrijf in wording te Stekene (Oost-Vlaanderen).

De persuitnodiging verraadt al dat de sector blijft groeien, en een artikel in Het Nieuwsblad bevestigt dit voor wat de vraagzijde betreft. Daarin wordt gewag gemaakt van een verkoop in 2016 ter waarde van 586 miljoen euro, wat na de plus 18 procent in 2015 opnieuw een omzetstijging met 12 procent zou betekenen. Nog nooit kochten zoveel Belgen bioproducten. Bijna alles wat een bio-etiket opgeplakt krijgt, scoort volgens de krant terwijl de gewone voedingsmarkt maar 1,9 procent groeide.

Keerzijde blijft het duurdere prijskaartje, waardoor vooral welstellende tweeverdieners en rijkere gepensioneerden bioproducten kopen. Iets wat door Sabrina Proserpio van ketenorganisatie BioForum Vlaanderen genuanceerd wordt: “Bio is niet alleen voor rijkere gezinnen. Iemand die veel bio eet, consumeert minder vlees, eet seizoensgebonden en kookt meer zelf. Wat ook goedkoper is.” Consumenten noemen hun gezondheid als belangrijkste reden voor de aankoop van bio. Over het marktonderzoek naar bio-bestedingen dat GfK doet in opdracht van promotieorgaan VLAM vernemen we binnenkort meer via het jaarrapport bio.

Bron: Het Nieuwsblad / eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via