nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

10.01.2019 Blockchain borgt herkomst varkensvlees bij Carrefour

Wie bij Carrefour ambachtelijk varkensvlees koopt, kan voortaan met zijn smartphone een QR-code scannen om de herkomst van dit vlees te kennen, een primeur in België. De retailer komt zo tegemoet aan de steeds groter wordende vraag van de consument naar transparantie in de voedselketen. Om dit mogelijk te maken, bundelde Carrefour zijn krachten met Vinçotte, de grootste keuringsorganisatie in ons land. Van alle producten met het label ‘Varkensvlees van Weleer’ digitaliseerden ze de keten van boer tot winkelrek. Met behulp van blockchaintechnologie wordt de juistheid van de data gegarandeerd. CEO Marco Croon (Vinçotte) geeft tekst en uitleg aan VILT.

Certificeringsinstelling Vinçotte ontwikkelde samen met een Belgische start-up een digitale traceerbaarheidsoplossing voor Carrefour. De ‘Farm-to-Shop’-oplossing maakt gebruik van een dynamische QR-code die op het product wordt aangebracht tijdens het verpakkingsproces. Deze code kan vervolgens met elke type smartphone gescand worden door iedereen die de herkomst van het product zou willen nagaan. “Voor het eerst krijgt de consument toegang tot kwaliteits- en auditdata die op vraag van Carrefour reeds gedurende 15 jaar door Vinçotte worden opgeslagen en beheerd”, laten de beide bedrijven weten.

Deze data worden opgeslagen in een blockchain zodat de integriteit van deze gegevens gewaarborgd wordt over een langere periode. CEO Marco Croon: “Als certificeringsinstelling is Vinçotte in de ganse keten actief en bijgevolg goed geplaatst om de mogelijkheden van blockchain te onderzoeken en benutten. Snel bleek dat Carrefour interesse toonde om hierrond samen te werken. Het voorbije jaar is het consumentenvertrouwen een paar keer geschaad geweest door vleesschandalen. De retailers waar dat vlees in de winkelrekken ligt, worden dan bij naam genoemd hoewel het probleem meer vooraan in de voedselketen te zoeken is. Aan dat soort imagoschade zijn zij gevoelig.”

Een eerste toepassing van blockchain bij een Belgische retailer wordt het kwaliteitsvol vlees van het Carrefour-merk ‘Varkensvlees van Weleer’. Ieder pakje worst of ander vlees van dit merk is individueel traceerbaar. “De verschillende schakels in de keten – van de zeugen- en vleesvarkenshouders, het slachthuis, de versnijderij tot de vleesverwerker – laden hun data op. Elkeen is daar zelf verantwoordelijk voor en wij controleren steekproefgewijs de juistheid van de input”, vertelt Croon. “Deze blockchain maakt onderdeel uit van het bovenwettelijke kwaliteitssysteem van Carrefour. Eigen aan de digitale database achter een blockchain is dat de informatie na input in het systeem niet meer gewijzigd kan worden zonder dat die wijziging voor iedereen zichtbaar is.”

Die verregaande transparantie zorgt volgens Croon voor een zekere druk bij alle ketenpartijen om correct te werken. “Tegelijk is het een manier om als haast onzichtbare productieketen achter een voedingsproduct zichtbaarheid te verwerven bij de consument.” Na het scannen van de QR-code komt de consument op een webpagina die voor de producenten een uitgelezen communicatiekanaal is. Met één druk op de knop vinden consumenten recepten voor varkensvlees. Ze kunnen zelfs opmerkingen of eventuele klachten over het product kan indienen. De vragen komen rechtstreeks toe bij de klantendienst van Carrefour, die zo snel mogelijk een antwoord kan verschaffen en gericht kan ingrijpen indien er zich daadwerkelijk een probleem voordoet.

Op dit moment is er geen enkele andere Belgische retailer die een oplossing gebruikt die traceerbaarheid en blockchain combineert. Carrefour en Vinçotte zijn dan ook erg trots op deze primeur. In een eerste fase wordt het systeem vanaf deze week toegepast op het ‘Varkensvlees van Weleer’ van de ‘Kwaliteitsketen Carrefour’. Andere productlijnen volgen nog in het eerste kwartaal van dit jaar.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Vinçotte

Volg VILT ook via