Bobby-campagne wil consument spiegel voorhouden

Op meer dan 25 verschillende plaatsen verspreid over heel Vlaanderen hebben land- en tuinbouwers van Boerenbond samen met KVLV-Agra en Groene Kring actie gevoerd om de problematische prijsvorming voor de boer aan te kaarten. “Uw maaltijd is goedkoper dan Bobby’s voer door té lage prijzen voor de Vlaamse boer”, zo luidt de slogan, verwijzend naar de discrepantie tussen de bedragen die de consument vlotjes neertelt voor de korrels of brokjes voor de hond of de kat en de bodemprijzen die diezelfde consument in de winkel betaalt voor groenten, fruit, vlees of melk. “We vragen de consument zijn aankoopgedrag bij te sturen”, aldus Boerenbond-voorzitter Sonja De Becker.
6 juli 2016  – Laatste update 4 april 2020 15:28
Lees meer over:

Op meer dan 25 verschillende plaatsen verspreid over heel Vlaanderen hebben land- en tuinbouwers van Boerenbond samen met KVLV-Agra en Groene Kring actie gevoerd om de problematische prijsvorming voor de boer aan te kaarten. “Uw maaltijd is goedkoper dan Bobby’s voer door té lage prijzen voor de Vlaamse boer”, zo luidt de slogan, verwijzend naar de discrepantie tussen de bedragen die de consument vlotjes neertelt voor de korrels of brokjes voor de hond of de kat en de bodemprijzen die diezelfde consument in de winkel betaalt voor groenten, fruit, vlees of melk. “We vragen de consument zijn aankoopgedrag bij te sturen”, aldus Boerenbond-voorzitter Sonja De Becker. 

Via reclamespotjes op de radio en het uitdelen van winkelzakjes bedrukt met de Bobby-campagneboodschap willen Boerenbond, KVLV-Agra en Groene Kring de consument een spiegel voorhouden. “Uw maaltijd is goedkoper dan Bobby’s voer, door té lage prijzen voor de Vlaamse boer”, zo luidt de slagzin. Uit een prijsvergelijking die Boerenbond zelf uitvoerde blijkt inderdaad dat de consument zonder verpinken een handvol euro’s uitgeeft aan honden- en kattenvoeding en tegelijkertijd een bodemprijs betaalt voor kwaliteitsvolle groenten, fruit, vlees en zuivel die bovendien voor eigen verbruik zijn. De wereld op zijn kop?

“We willen met onze actie niet zeggen dat diervoeding te duur is, maar willen er wel de aandacht op vestigen hoe laag de winkelprijs is voor gezonde en kwalitatieve voedingsproducten van bij ons”, zo legt Boerenbond-voorzitter Sonja De Becker uit. “We merken dat de consument hier steeds gevoeliger voor wordt”, aldus De Becker. “Met de Bobby-actie zeggen we het volgende: je kan in de winkel een krachtig signaal geven als consument door te kiezen voor lokaal en niet steeds het goedkoopste product uit de winkelrekken te nemen.”

“We spreken de consument vandaag aan als cruciale partner in de agrovoedingsketen”, gaat De Becker verder. “Uit bevragingen blijkt dat de burger steeds meer aandacht heeft voor het productieproces, de manier waarop land- en tuinbouwproducten gemaakt worden. Uit het aankoopgedrag blijkt echter nog altijd dat prijs heel bepalend is in de aankoopbeslissing. We vragen de consument zijn aankoopgedrag bij te sturen. Door oog te hebben voor producten uit de eigen regio, rundvlees met een kwaliteitslabel van bij ons in de kar te laden, te kopen bij winkelpunten die het speciale steunlabel aan onze varkenshouders afficheren, eens bij de boer zelf langs te gaan, voedsel in eigen land en niet in het buitenland kopen, enzovoort.”

Die bewuste keuze kan je als consument misschien een tikkeltje meer kosten. “Maar die eventuele meerprijs is beperkt tot een paar cent per kilogram, een peulschil voor de consument, een groot verschil voor de boer die zo een merkbaar verschil voelt bij afrekening”, verzekert De Becker. “De beste garantie op voldoende, veilig en kwaliteitsvol voedsel in de toekomst, is een eigen, sterke Vlaamse land- en tuinbouwsector. Zonder inkomen heeft die sector geen toekomst. Dit is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle schakels in de agrovoedingsketen. Dat is geen beschuldigende vinger, zolang iedereen die verantwoordelijkheid ook opneemt.”

Eén van die schakels die door de landbouwers zo nu en dan op hun verantwoordelijkheid wordt gewezen is de retailsector. Baptiste van Outryve, de woordvoerder van de winkelketen Carrefour, vindt de vergelijking bij de haren getrokken. “De prijs van een goeie biefstuk kun je toch niet vergelijken met die van een portie hondenbrokken?”, zo klinkt het. De juiste vraag volgens Van Outryve is eerder: “Waarom kosten de melk en het varkensvlees van de boer zo weinig? Antwoord: omdat er te veel van (hetzelfde) wordt geproduceerd, terwijl de consumptie is gedaald. De exportmarkt heeft de boer afhankelijk gemaakt van de internationale koersen en de race to the bottom alleen nog versneld.”

Meer info: Boerenbond

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek