nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

29.11.2018 Boerenbond betreurt focus van Test-Aankoop op prijs

Boerenbond vindt het bijzonder jammer dat consumentenorganisatie Test-Aankoop jaar na jaar enkel focust op de laagste prijs in haar supermarktprijzenbarometer. “Met die keuze en die focus voedt Test-Aankoop de ‘race to the bottom’ die nu al enkele jaren bezig is bij de grote retailers en die resulteert in te lage en unfaire prijzen voor onze producten op erfniveau”, zegt voorzitter Sonja De Becker. Ze reikt de hand uit naar de consumentenorganisatie om in het belang van de consument meer te gaan focussen op kwaliteit en duurzaamheid in plaats van enkel op prijs.

Colruyt is voor het zoveelste jaar op rij de goedkoopste supermarktketen van ons land, maar voelt wel de hete adem van Albert Heijn in zijn nek. Want in Colruyt-winkels met een Albert Heijn in de buurt, laat Colruyt zijn prijzen nog extra zakken. Met deze conclusie haalde Test-Aankoop zich het ongenoegen van Boerenbond op de hals. “Het is niet enkel jammer, maar het getuigt ook van weinig duurzaamheidsaanvoelen dat Test-Aankoop in dit jaarlijks onderzoek zo focust op de laagste prijs. Het zegt zelf dat de focus ligt op de beste producten en de beste koop, maar niet dus in de barometer van de supermarktprijzen. Hier telt enkel de laagste prijs, ten koste van alles”, zo stelt Sonja De Becker.

Volgens Boerenbond geeft de consumentenorganisatie hiermee een verkeerd signaal aan de consument: “Kies voor de laagste prijs en niet voor het product of de supermarkt die ervoor zorgt dat ook de laatste schakel in de ketting een eerlijke en correcte prijs krijgt. Weinig ethisch en weinig duurzaam als je het mij vraagt”, stelt de voorzitter. “Dat de woordvoerder van Test-Aankoop zich verweert door te stellen dat de consument niet schuldig is aan deze ‘race to the bottom’ omdat hij zelf niet weet wat een eerlijke prijs is, dat is een al te gemakkelijk excuus”, klinkt het. “Wij staan ter beschikking van Test-Aankoop om hierover de nodige informatie aan te leveren. De vraag is natuurlijk of men bij de organisatie bereid is om deze informatie dan ook tot bij de consument te brengen.”

Tot haar frustratie stelt De Becker vast dat het heel moeilijk is om stappen vooruit te zetten in het verhaal over faire marges en eerlijke verhoudingen binnen de keten. “Toch zijn we blij dat we voor dit pleidooi meer en meer medestanders krijgen. Want de realiteit is dat na de boer ook de toeleveraars van de supermarktketens het alsmaar moeilijker krijgen, terwijl ook de omzet bij de voedingsretail onder druk staat. Gedeelde smart is halve smart zeker?”

Boerenbond was dan ook blij om Unizo afgelopen weekend te horen pleiten voor eerlijkere verhoudingen tussen bedrijven, supermarkten en producenten. Unizo betreurt dat er heel wat regels zijn om de consument te beschermen, maar dat er weinig of geen regels voor een eerlijke verhouding tussen bedrijven zijn. Regels waardoor elke schakel in de keten kan overleven en producten van topkwaliteit kan blijven leveren. Ook in voedingsfederatie FEVIA vindt de landbouworganisatie naar eigen zeggen een bondgenoot om samen te strijden voor de leefbaarheid van Belgische bedrijven, van boer tot voedingsnijverheid.

“Gelukkig zit er nu op Europees en federaal vlak wat beweging in een ontwerpregelgeving, maar het is nu kwestie van door te zetten en niet te buigen voor de machtige retailers en hun aankoopcentrales die momenteel alle zeilen bijzetten om toch maar te verhinderen dat hun macht enigszins wordt ingeperkt en er meer evenwicht in de keten komt”, schrijft de Boerenbondvoorzitter in het voorwoord van ledenblad Boer&Tuinder. Ze ziet intussen dat de retail blijft lijden aan het stockholmsyndroom, “gegijzeld door de prijsgevoelige consument, met de krachtige prijzenbarometer van Test-Aankoop als krachtige spreekbuis”.

Volgens De Becker zijn er een pak consumenten “voor wie het iets meer mag zijn”. “Maar garandeer ze dan ook dat die extra centen goed terechtkomen, bij de producenten die jullie aanbod verduurzamen, en dat die extra centen niet louter dienen om de put te delgen die de laagsteprijzenstrijd bij jullie slaat.”

Boerenbond roept Test-Aankoop dan ook op om die loutere focus op prijs los te laten. “De vraag is of Test-Aankoop intussen als een tweekoppig monster blijft inzetten op de laagste prijs én tegelijk op de beste kwaliteit en duurzaamheidsscore – blind voor de economische poot ervan – waardoor het uiteindelijk een verschraling van het voedingsaanbod zowel qua diversiteit als kwaliteit voor onze consumenten in de hand werkt? Of springt Test-Aankoop mee op de kar van meer evenwicht in de keten die moet leiden tot leefbare bedrijven die volop kunnen inzetten op kwaliteit en duurzaamheid aan de beste – niet de laagste – prijs in het belang van de consument?”. De voorzitter reikte alvast de hand uit naar de consumentenorganisatie om er samen werk van te maken.

Bron: Boer&Tuinder

Volg VILT ook via