Boerenbond identificeert prioriteiten voor fruitsector

De fruitsector in ons land moet risicobestendiger gemaakt worden door het realiseren van een betaalbare hagelverzekering voor iedereen. Dat stelt de vakgroep Fruit van Boerenbond in een actieplan dat zopas opgemaakt werd om de crisis structureel aan te pakken. Ter ondersteuning van zijn pleidooi voor een betaalbare hagelverzekering wijst de landbouworganisatie op het feit "dat fruitbedrijven steeds vaker geconfronteerd worden met slechte weersomstandigheden zoals vorst, hagel en storm...". Het noodweer op 23 juni in Haspengouw indachtig ijvert Boerenbond ook voor een oplossing voor het indekken van schade aan hagelnetten of andere teeltbescherming.
19 augustus 2016  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:36
Lees meer over:

De fruitsector in ons land moet risicobestendiger gemaakt worden door het realiseren van een betaalbare hagelverzekering voor iedereen. Dat stelt de vakgroep Fruit van Boerenbond in een actieplan dat zopas opgemaakt werd om de crisis structureel aan te pakken. Ter ondersteuning van zijn pleidooi voor een betaalbare hagelverzekering wijst de landbouworganisatie op het feit "dat fruitbedrijven steeds vaker geconfronteerd worden met slechte weersomstandigheden zoals vorst, hagel en storm...". Het noodweer op 23 juni in Haspengouw indachtig ijvert Boerenbond ook voor een oplossing voor het indekken van schade aan hagelnetten of andere teeltbescherming.

In haar actieplan pleit de Boerenbond er voor "om volop in te zetten op het kostenefficiënt produceren van fruit omdat telers geen directe invloed hebben op de prijs van hun product, wel op hun kostprijs". De teler dient beter begeleid te worden bij het uitstippelen van de strategie voor zijn bedrijf. Daarnaast dient de sector risicobestendiger te worden gemaakt omdat slechte weersomstandigheden vaker voorkomen. In dat verband wordt een betaalbare hagelverzekering genoemd en een betaalbare oplossing voor het verzekeren van de schade aan materialen voor teeltbescherming.

Als gevolg van het sluiten van de Russische grens dienden de fruittelers in ons land voor meer dan 30 procent van hun peren en 10 procent van hun appels een nieuwe bestemming te vinden. Om succesvol nieuwe markten te veroveren, moet de Belgische fruitsector volgens Boerenbond naast promotie vooral inzetten op kwaliteit en zich in het buitenland onderscheiden van andere producenten door het afleveren van hoogkwalitatieve producten. Bulk tegen een lage kostprijs kan naar verluidt ook door andere landen geproduceerd worden. Boerenbond pleit voor een kwaliteitsconvenant zodat alle schakels in de keten – teler, veiling, handel en retail – hun verantwoordelijkheid nemen.

Om nieuwe markten aan te boren, dienen ook alle krachten gebundeld te worden en moet er fors geïnvesteerd worden in een gemeenschappelijke markt- en afzetstrategie. “Om nieuwe markten te kunnen aansnijden, moeten er voldoende promotiemiddelen voorhanden zijn.” Boerenbond noemt een man een paard door het toenemend individualisme in de fruitsector ter sprake te brengen. Zeker in een crisisperiode vormt dit volgens de landbouworganisatie een “enorme bedreiging” voor de sector.

Behalve in samenwerking bij de afzet moet de sector ook blijven investeren in vorming en voorlichting voor de teler en in het aantrekken van competente mensen. Ook moet er nagedacht worden over de verdere automatisering van data op de fruitbedrijven, die het voor de bedrijfsleider eenvoudiger maakt om snelle beslissingen te nemen op het vlak van teelttechniek en bedrijfseconomie.

Bron: Belga / Boer&Tuinder

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek