nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

11.01.2019 Boerenbond reikt publieksprijs Innovatiecampagne uit

Donderdag startte in Gent Agriflanders, een vierdaagse landbouwbeurs die de bezoekers laat kennismaken met technologische snufjes, nieuwe producten en nieuwe diensten. Op de stand van Boerenbond werd ’s middags de publieksprijs en bijbehorende bedrijfsreportage op PlattelandsTV uitgereikt aan één van de tien laureaten uit de Innovatiecampagne. De familie Boonen, fiere melkveehouders uit Limburg, kreeg meer dan 1.300 stemmen achter hun naam. Zij maken van de eigen melk alle denkbare zuivelproducten, van ijs tot yoghurt. Wie naar hun hoevewinkel komt, wordt getrakteerd op een woordje uitleg over het reilen en zeilen op een boerderij. De yoghurt heeft nog meer verkooppunten dan de hoevewinkel alleen. Zelfs daar vertellen de producenten over hun métier, via 50 verschillende kortverhalen op de verpakking die je kan verzamelen zoals Panini-stickers.

Agriflanders opende donderdag haar elfde editie in het Gentse Flanders Expo, waar de komende dagen zowat 70.000 bezoekers worden verwacht. Op 26.000 vierkante meter staan circa 350 standhouders opgesteld: organisaties zoals Boerenbond en het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO) en vooral bedrijven die handelen in veevoeders, zaaizaden, staltoebehoren, machines van groot tot klein, enz. Ook de VILT-redactie is er bij, en niet alleen om zoveel mogelijk studiedagen en nieuwtjes te verslaan. In hal 4 hebben we een eigen stand, waar we de aandacht vestigen op het stakeholdertraject dat loopt rond landbouw en communicatie.

Aan technologische snufjes en productnieuws allerhande ontbreekt het niet op de beurs. Alleen al in hal 6, waar alle bedrijven van de voormalige groep AVEVE – nu Arvesta – verzamelen blazen, valt er wat dat betreft veel nieuws te rapen. “Niet eerder vond je alle bedrijven van de groep onder één dak”, vertelt woordvoerder Stéphanie Deleul. Tijdens Agriflanders geven de experten van Arvesta elke dag live updates over een aantal eigen innovaties.

Ze neemt ons mee naar de stand van de HR-dienst, waar kandidaat-werknemers alle sites van bedrijven uit de groep met een virtual-reality-bril kunnen verkennen. Sinds AVEVE Arvesta is, profileert de marktleider uit de toelevering aan landbouw zich veel nadrukkelijker op de arbeidsmarkt. Dat is nodig ook volgens Deleul: “Stel je in totaal 1.900 mensen tewerk, dan zijn daar job-profielen bij die niet altijd eenvoudig ingevuld geraken. Denk bijvoorbeeld aan de techneuten die Hortiplan nodig heeft om zijn mobiele gotensysteem op de markt te brengen.”

Bij de stand van veevoederfabrikant Dumoulin, die net zoals AVEVE Veevoeding deel uitmaakt van Arvesta, herinnert de woordvoerder aan een innovatie die op de vorige editie van Agriflanders wereldkundig werd gemaakt: Taintstop. Dat is een aangepast voeder voor mannelijke varkens waarmee het risico op een vieze geur bij het bereiden van het vlees, de zogenaamde berengeur, verdwijnt. Arvesta zet het in de markt als “een diervriendelijk en natuurlijk alternatief voor de castratie van biggen”. Op de Duitse veehouderijbeurs Eurotier won Dumoulin daarmee een innovatieaward.

De bezorgdheid om een maatschappelijk ‘verhit’ thema als dierenwelzijn blijkt wat verderop, op de stand van Agro Logic, ook uit een nieuwe en pijnloze techniek voor het euthanaseren van zieke en te zwakke biggetjes uit een toom. De biggen worden in een volledig afgesloten box gebracht die zich vult met schuim. Uit nieuwsgierigheid doorprikken de biggen de schuimbellen, worden ze blootgesteld aan een hoge concentratie stikstofgas en raken ze bewusteloos. Na enkele minuten leidt de blootstelling aan 99 procent zuivere stikstof tot een pijnloze dood. Over de techniek, Anoxia, lees je later meer op VILT.be.

In hal 6 pakt Arvesta verder ook uit met de dronetechnologie waarmee AVEVE Zaden graanvariëteiten sneller en gerichter selecteert, en bijvoorbeeld ook met de teeltcoach-app van Hermoo waarmee de toeleverancier van gewasbeschermingsmiddelen telers in real time informatie-updates geeft. Innovatie hoeft niet altijd en alleen van toeleveranciers, van grote bedrijven dus, te komen. Dat toont het Innovatiesteunpunt aan met zijn Innovatiecampagne. Eind vorig jaar werden de tien laureaten van de elfde editie voorgesteld tijdens de KBC-Innovatieavonden in de verschillende provincies. Zij werden uit 122 inzendingen gekozen door een professionele jury, en kregen een projectpremie van 2.500 euro.

Stijn Bossin van het Innovatiesteunpunt legt uit dat de campagne twee doelen dient: “enerzijds willen we landbouwers helpen bij de uitwerking van een goed idee, anderzijds pikken we ideeën op en verspreiden we die in de sector zodat ook andere landbouwers er wat aan hebben.” Hij legt uit dat veel inzendingen afkomstig zijn van landbouwers met het brein van een uitvinder en de handigheid van een techneut. “Zij beginnen zelf te sleutelen en komen met een oplossing voor een concreet probleem in hun bedrijfsvoering.”

Via de publieksstemming op de laureaten hebben bijna 5.000 mensen kennisgemaakt met de doe-het-zelf-vernieuwers van de Vlaamse land- en tuinbouw. Eén derde van alle stemmen ging naar de broers Peter en Bert Boonen uit Hamont-Achel (Limburg). Zij melken koeien, verwerken de eigen productie tot hoevezuivel en stellen hun bedrijf ook open voor hoevetoerisme. In de hoevewinkel zijn zo maar eventjes 200 zuivelproducten te koop, van kaas en yoghurt tot ijs en andere desserten. “Niet alle yoghurt en platte kaas verkopen we in de eigen winkel omdat het geproduceerde volume best groot is want de machine waarmee we werken, kan je niet halfvol doen”, vertellen de broers Boonen. Ze vonden het jammer dat ze in de andere verkooppunten het verhaal achter de yoghurt niet kunnen vertellen, en daar hebben ze wat op gevonden.

Boonen: “We schreven alle gespreksonderwerpen die in de hoevewinkel aan bod komen uit op papier, en maakten er kortverhalen van. Die lieten we afdrukken op de omslag rond de yoghurtverpakking. In totaal werkten we 50 verhalen uit zodat je er een soort Panini-stickerboek kan van maken door ze allemaal te verzamelen.” Boerenbondvoorzitter Sonja De Becker is in de wolken met dat idee, zeker nu haar organisatie besloten heeft om sterker in te zetten op positieve communicatie met het grote publiek. “Door de prijs die ze krijgen, een bedrijfsreportage op PlattelandsTV, kunnen deze melkveehouders de storytelling voortzetten”, moedigt de voorzitter hen aan.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via