nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

22.11.2016 Boerenbond schenkt stad Leuven bronzen tractorsporen

Op het Joris Helleputteplein, genoemd naar één van de oprichters van Boerenbond, is heel subtiel een kunstwerk in het straatbeeld verschenen. Geen monumentale sculptuur maar meerdere bronzen tractorsporen waarvoor je de blik naar beneden moet richten. De link met landbouw is duidelijk zonder dat het kunstwerk uitleg behoeft, precies zoals opdrachtgever Boerenbond het graag heeft. Kunstwerk ‘SPOOR’ van Stief Desmet sprong er voor voorzitter Sonja De Becker bovenuit. Burgemeester Louis Tobback kan het wel op prijs stellen dat de openbare ruimte opgeluisterd wordt met een sculptuur waar je niet tegenaan maar over loopt. En hoe vaker je er over loopt, hoe harder het brons gaat blinken.

In 1890 werd Boerenbond opgericht met hoofdzetel in de Minderbroederstraat in Leuven. Naar aanleiding van het 125-jarig bestaan van de beroepsorganisatie voor land- en tuinbouwers lanceerde Boerenbond vorig jaar een wedstrijd voor een ontwerp van een kunstwerk dat verwijst naar Boerenbond en land- en tuinbouw. Bedoeling was het kunstwerk aan de stad Leuven te schenken en te plaatsen op het Joris Helleputteplein, genoemd naar één van de oprichters van Boerenbond. Dat plein is verrezen op de plaats waar vroeger de parking was van de oude hoofdzetel van Boerenbond, meer recent in gebruik door AVEVE en KBC.

Een werkgroep selecteerde vier kunstenaars die elk een voorstel uitwerkten. Boerenbondvoorzitter Sonja De Becker had meteen een zwak voor de maquette SPOOR van Stief Desmet omdat het zo’n herkenbare band met landbouw heeft. “Wat verwijst er nu duidelijker naar het werk van land- en tuinbouwers dan de sporen van een tractor op het veld?”, aldus De Becker. De jury (stad Leuven, M-museum Leuven, SLAC Academie voor Beeldende Kunsten en Boerenbond) zat op dezelfde golflengte zodat Desmet zijn idee tot uitvoering kon brengen.

Het meest opvallend, of is het onopvallend, aan het kunstwerk is zijn horizontale positionering. De bronzen tractorsporen zijn door de technische dienst van de stad Leuven ingewerkt in de bestrating van het plein. “Bescheiden, zoals de beroepsorganisatie Boerenbond”, zegt Sonja De Becker met een knipoog. De aanwezigen op de officiële inhuldiging zien vooral de voordelen van die horizontale positionering: je kan er niet zoals bij een sculptuur op een sokkel tegenaan lopen en het plein kan al zijn functies zoals vanouds blijven vervullen. Het is niet de bedoeling dat buurtbewoners en voorbijgangers hun voeten naast het kunstwerk plaatsen. Net door er op te lopen, gaat het brons glanzen en krijgt het kunstwerk nog dat tikkeltje extra.

Kunstenaar Stief Desmet vertelt dat hij vanuit zijn atelier uitkijkt op een akker. Het beeld van de maïsoogst, een perfecte choreografie van tractoren en oogstmachine, inspireerde hem. Al van bij de vraagstelling van Boerenbond voelde hij zich aangesproken omdat in zijn oeuvre de interactie tussen mens en natuur een belangrijke rol speelt. “Net zoals een tractor zijn sporen in een veld drukt, werden de bronzen sporen aangelegd tussen de keien van het plein”, filosofeert Desmet. Op die manier wordt de open ruimte interessant gemaakt zonder dat er obstructie gemaakt wordt van het plein, wat Leuvens burgemeester Louis Tobback op prijs stelt.

In een stedelijke omgeving doet het werk denken aan landbouw en platteland. Boerenbondvoorzitter De Becker: “Ik kan me voorstellen hoe kunstenaar Stief samen met zijn buur-boer op een akker in zijn geboortestreek in Bachte-Maria-Leerne aan het werk ging om met polyester de bandafdrukken af te gieten om mallen te hebben voor de bronsgieterij. Ik vind het een mooi beeld: boer en kunstenaar samen in de weer om uit de aarde het kunstwerk te winnen.”

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via