nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

26.04.2019 #Boerentrots deelt beroepsfierheid van boer met burger

Bij de verschijning van ledenblad Boer&Tuinder in zijn nieuwe vorm had Boerenbond het al aangekondigd: “We gaan meer investeren in storytelling, verhalen door boeren over boeren.” De landbouworganisatie nam hiervoor de makers van Dagelijkse Kost, productiehuis Hotel Hungaria, onder de arm. De storystelling start met de beweging #Boerentrots. Elf gerenommeerde topchefs, waaronder Peter Goossens, Wout Bru en Giovanni Oosters, ondertekenden als eersten het manifest. Later zullen ook andere bekende Vlamingen zich in de media ‘outen’ en tonen hoe ‘boerentrots’ zij zijn. Iedereen kan aansluiten bij de beweging door het manifest te tekenen. “Als de liefde écht door de maag gaat, dan weten we van wie we moeten houden”, klinkt het.

Nergens ter wereld slagen landbouwers erin om op zo’n kleine oppervlakte, goed en wel 600.000 hectare, zo’n enorme diversiteit aan producten voort te brengen. Daar zijn Vlaamse boeren en tuinders best fier op en ze willen die trots delen met burgers die per slot van rekening hun eindklanten zijn. Voedselconsument en -producent zijn stilletjes uit elkaar gegroeid. Veel Vlamingen haasten zich na het werk naar de supermarkt om ingrediënten te kopen voor het avondeten. Ze vragen zich niet meer af waar dat eten vandaan komt.

Daarom zet Boerenbond met de medewerking van story-tellingbureau Hotel Hungaria de beweging #Boerentrots in de steigers. Hun intentie is “de echte verhalen van boeren brengen, een eerbetoon aan de persoon die ploegt en zwoegt om al dat lekkers op ons bord te krijgen”. Aan de basis van de beweging ligt een manifest dat deze week ondertekend werd door elf topchefs. Andere bekende Vlamingen zullen hun voorbeeld volgen, en net als topchef Peter Goossens zullen zij daar in de media met plezier voor uitkomen.

“Ik ben geen boer. Wij koks zijn mensen die de producten van boeren nodig hebben. Hoe beter de producten die zij oogsten, hoe creatiever wij daarmee aan de slag kunnen gaan in de keuken”, verklaarde de chef-kok van Hof van Cleve aan VTM Nieuws. In een promotiefilmpje roepen nog tien andere topchefs de Vlaming op om lokale producten te kopen. Zij hebben allemaal hun handtekening gezet op een Boerentrots-bord. In deze video lichten chefs als Roger Van Damme en Gert De Mangeleer hun beweegredenen toe. Passie voor het product is één van de zaken waarin zij zich herkennen. Iedereen kan het manifest tekenen en zo blijk geven van trots op onze voedselproducenten.

Wie fan wordt van de beweging kan meer doen dan zijn of haar handtekening zetten. De campagnewebsite moedigt aan om te gaan wandelen op de boerenbuiten, boerderijen te bezoeken, recht van bij de boer te kopen, je favoriete boerenbeelden op foto vast te leggen en te delen met de hashtag #Boerentrots, enz. Initiatiefnemer Boerenbond wil alle smullers bewustmaken van de (h)eerlijke boerenstiel. Voorzitter Sonja De Becker: “#Boerentrots is een eerbetoon aan alle boeren en tuinders die elke dag het beste van zichzelf geven om al dat lekkers drie keer per dag op ons bord te krijgen. Hiermee willen we boer en burger opnieuw dichter bij elkaar brengen.”

Teken hier het manifest #Boerentrots.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via