nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

22.08.2017 Britse supermarkten vragen strenger obesitasbeleid

De Britse supermarktketens roepen de overheid op om een strenger beleid op te stellen om de strijd tegen obesitas op te voeren. Ze geloven niet langer in een vrijwillige aanpak, maar suggereren bindende doelstellingen die behaald kunnen worden via onder meer heffingen. Daarbij moet verder gekeken worden dan enkel suiker en moet bijvoorbeeld ook voldoende aandacht besteed worden aan de hoeveelheid calorieën. De oproep komt er na een alarmkreet van het Britse ministerie van Volksgezondheid over de zorgwekkende stijging van het aantal kinderen met obesitas. 

Obesitas is flink op weg een mondiale epidemie te worden. In 2016 waren er wereldwijd voor het eerst in de geschiedenis meer personen met obesitas dan ondervoede personen. Net zoals België kampt ook het Verenigd Koninkrijk met dat probleem. Daarom lanceerden Public Health England, de overheidsinstantie die bevoegd is voor volksgezondheid, een oproep naar de voedingsindustrie om chips, pizza’s, friet, hamburgers en andere populaire voedingsmiddelen gezonder te maken. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat heel wat Britse kinderen, net als volwassenen, steeds vaker te veel calorieën consumeren, wat uiteindelijk resulteert in een ongezonde toename van het lichaamsgewicht.

De Britse overheid bereidt momenteel een taks voor op suikerhoudende frisdranken. Public Health England plant ook uitgebreid onderzoek naar voeding die populair is bij kinderen om na te gaan hoeveel calorieën ze bevat. Daaruit moeten dan naar eigen zeggen “strenge richtlijnen” volgen om de recepten te herformuleren. De Britse overheid liet zich ontvallen dat het vreest dat verplichte doelstellingen via wetgeving uitmonden in minder ambitieuze doelstellingen waarvan het bovendien langer duurt om ze te realiseren.

“We geloven dat een vrijwillige aanpak zijn beperkingen heeft”, zo reageert het British Retail Consortium dat meer dan 90 leden telt, waaronder Tesco, Sainsbury’s en Marks & Spencer. “Als je echt een verschil wil maken, dan is er nood aan strengere maatregelen. Dat kunnen heffingen zijn maar evengoed bindende doelstellingen. De voedingsindustrie heeft overigens al maatregelen genomen. Zo worden chips tegenwoordig veel vaker gebakken in de oven en niet langer in vet gebakken. En tegen 2020 wil de snoepindustrie jaarlijks 200.000 ton suiker minder gebruiken.”

“Met vrijwillige maatregelen blijf je steeds dezelfde groep bedrijven bereiken”, zo klinkt het nog. “De prioriteit van de overheid zou moeten zijn om met de doelstellingen een bredere waaier van bedrijven aan te spreken. Denk maar aan restaurants en cateraars, maar evengoed kleinere bedrijven.” Vanuit de Britse voedingsindustrie valt een ander geluid te horen. “We hebben al heel wat verwezenlijkt”, zo klinkt het bij de Food & Drink Federation, die geen vragende partij is voor heffingen of bindende wetgeving. “We willen wel blijven werken aan de uitdaging om minder suiker in voeding te verwerken en verwelkomen ook de bredere focus op calorieën.” 

Bron: The Guardian

Volg VILT ook via